گردشگری ایران

سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری از عدم تخصیص واگذاری اراضی به بخش خصوصی و ناهماهنگی های موجود بین دستگاههای دولتی در بخش گردشگری سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران نشستی را با مسئولان دستگاههای دولتی و معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی در ساختمان ارگ آزادی داشتند.

این برنامه پیش از ظهر روز دوشنبه برگزار شد و در آن هر یک از سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری به بیان مشکلات خود پرداختند.

شهبازی از منطقه نمونه گردشگری “شوی” در استان چهارمحال و بختیاری گفت: اگر سازمان میراث فرهنگی که متولی مناطق نمونه گردشگری است مشکلی نداشته باشد سازمانهای دولتی دیگر هستند که در کار ما خلل وارد می کنند. هنوز بسیاری از واگذاری ها به بخش خصوصی انجام نشده است.

محمد سعید رئوفی سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری باغ تابان در استان قزوین نیز گفت: دوبار از هیات وزیران مصوبه گرفتم مشکل اصلی من شناخت است اگر ضوابط مدونی برای مناطق نمونه تعیین کنید همه دستگاهها و ادارات دولتی خواهند فهمید که باید چه برخوردی با مناطق نمونه گردشگری داشته باشند اما متاسفانه اکنون ما حتی به اتحادیه چلوکبابی ها برای گرفتن مجوز مراجعه می کنیم. در سازمان بیش از ۱۵ دستورالعمل برای مواجهه با مجوزها داده شده است که هیچ یک عمل نمی شود.

احمدرضا عاملی یکی دیگر از سرمایه گذاران گردشگری گفت: ایران برای کارهای بزرگ تجهیز نشده است. سرمایه گذار دیگری از فرودگاه بین المللی قم با تایید صحبت های او افزود: مشکلی با سازمان میراث فرهنگی نداریم کارگروهی برگزار کنیم تا دستگاههای مختلف در آن حضور داشته باشند بیان مشکلات فایده ای ندارد سازمانهای مختلف باید به ما سرویس بدهند.

در اجرای آئین نامه ها، خودمان چوب لای چرخمان می گذاریم و اجازه نمی دهیم کارهایمان پیش برود. بهتر است در مناطق گردشگری را ببیندیم.

مجید موحد از سرمایه گذاران منطقه نمونه جمکران گفت: باید امنیت سرمایه گذاری ایجاد شود ما اکنون این امنیت را نداریم چون نهادهای حکومتی هر بار اذیتمان می کنند. قانونی که وضع می شود را در کشور اجرا نمی کنند. ما اکنون قانون صنعت ایرانگردی و جهانگردی داریم ولی هیچ کجا ما را به عنوان صنعت نمی شناسند.

وی افزود: رئیس ازمان میراث فرهنگی در جایگاه معاون رئیس جمهور قرار دارد حتی مسئولیت اجرایی او از وزیر بالاتر است. بنابراین باید اداره های دیگر به خواسته های او عمل کنند ولی چرا این طور نیست.

فرهاد بخشی از سرمایه گذاران فراشبند فارس گفت: یک میلیارد تومان اعتبار زیرساخت برای این منطقه گردشگری تعیین کردند ولی در زمان تخصیص گفتند بودجه نداریم. گفتم حداقل یک پنجم آن را بدهید ولی باز هم گفتند که بودجه نداریم.

در ادامه این برنامه معاون سرمایه گذاری به همراه نمایندگانی از وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مراتع و آبخیزداری به سئوالات آنها پاسخ دادند.