جایروکوپتر

47 فروند جایروکوپتر با قابلیت پرواز با سرعت 105 کیلومتر در ساعت به همراه 20 قایق پروازی توسط نیروی دریایی سپاه برای انجام پروازهای تفریحی وارد صنعت گردشگری هوایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این جایروکوپتر با حداکثر وزن 520 کیلوگروم با مداومت پروازی و سرعت تست زنی 105 کیلومتر در ساعت ساخته شده است و قرار است با هزینه 140 هزار تومان برای استفاده گردشگران به مدت 10 تا 15 دقیقه مورد استفاده قرار گیرد. از این تعداد جایروکوپتر 47 فروند ساخته شده است.

همچنین تا حدی می‌تواند پرواز کند که باک آن تا 40 لیتر بنزین داشته باشد همچنین این وسیله تفریحی و گردشگری در 5 شهر از جمله کیش و تهران مورد استفاده گردشگران قرار خواهد گرفت.

نیروی دریایی سپاه نیز قرار است 20 فروند قایق پروازی خود را در اختیار گردشگران قرار دهد.  20 برد این قایق های پروازی که نام آن را باور 4 گذاشته اند جزو قایق های کامپوزیتی است که دارای برد 350 کیلومتر است. میزان برد برخواست آن نیز 150 متر بوده و با سرعتی حدود 160 کیلومتر بر ساعت می تواند تا دو ساعت و 15 دقیقه پرواز کند.

از سوی دیگر از بین چهار وسیله پروازی مانند هواپیما، جایروکوپتر، هلیکوپتر و کایت موتوردار تنها جایروکوپتر است که در حال حاضر محدودیت پروازی ندارد.

پیش از این منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی ایران به خبرنگار مهر گفته بود: قرار است هواپیماهای کوچک تفریحی به گردشگران اختصاص یابد. در گام بعدی بالگردها را نیز برای این کار در اختیار گردشگران قرار می دهیم.