گردشگری

دکتر روحانی چند وقت پیش در آخرین گفت‌وگوی مردمی‌اش از تأثیر صنعت گردشگری در اشتغال سخن گفت، اما هیچ آماری از این اثرگذاری در دست نیست. معاون گردشگری معتقد است این بحث‌ها آماری نیستند، بلکه با ارزیابی از اقبال عمومی مردم از گردشگران می‌توان به این نتیجه‌گیری رسید.

رفع معضل بیکاری توسط صنایعی مانند گردشگری یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور بود که گفته بود «در حال حاضر سه و نیم میلیون نفر بیکار در کشور داریم که اگر 10 میلیون گردشگری به ایران وارد شوند، مشکل اشتغال کامل حل خواهد شد.» او همچنین چندین‌بار از ایجاد چهار میلیون اشتغال از طریق صنعت گردشگری سخن گفته بود و در آخرین اظهاراتش بدون آنکه آماری از این جریان بدهد به اثرگذاری مثبت گردشگری در اشتغال‌زایی کشور اشاره کرد.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر آماری از اشتغال ناشی از توسعه گردشگری در کشور موجود است؟ اظهار کرد: وقتی از رشد در موضوعی که بخشی از آن به موضوعات انسانی برمی‌گردد و آمار آن محض نیست صحبت می‌کنیم، می‌توانیم به شرایط و تغییرات حاصل شده استناد کنیم.

وی اضافه کرد: از اواخر سال 92 تاکنون گردشگری رشد دوبرابری داشته است، این یعنی اثرگذاری مثبت در زیرساخت، اشتغال، کمّیت در رفت‌وآمد گردشگران و مدیریت که با ارزیابی همه این‌ها می‌توان نتیجه گرفت صنعت گردشگری در این مدت دو برابر نسبت به گذشته رشد داشته است.

او با بیان اینکه منطقی نیست هر ماه آماری از گردشگری بدهیم، یادآور شد: ما این رشد را براساس روند و تحرکاتی در حوزه گردشگری، سرمایه‌گذاری، علاقه مردم به حضور در ایجاد زیرساخت‌ها، جابجایی گردشگران و اقبال عمومی در مناطق مختلف تعیین می‌کنیم که مجموع همه این‌ها نشان دهنده تأثیرگذاری مثبت در اقتصاد، جامعه و فرهنگ کشور است.

معاون گردشگری درباره اینکه آیا آماری از اشتغال گردشگری به طور مستند در اختیار است، گفت: این بحث‌ها اصلا آماری نیست. وقتی می‌گوییم اقبال عمومی نسبت به گردشگری ایجاد شده نمی‌توانیم بگوییم این اقبال پنج هزار، 10 هزار و یا 15 هزار تا بوده است. این تأثیر را رسانه‌ها باید ارزیابی کنند. شما به عنوان رسانه باید در مناطق مختلف کشور این ارزیابی را داشته باشید که اقبال عمومی از گردشگری چطور بوده است. وقتی مثبت باشد یعنی رشد اتفاق افتاده است.

رحمانی‌موحد در پاسخ به این سوال که چطور نمی‌توان آماری از اشتغال در بخش گردشگری داد در حالیکه معمولا آمار بیکاری و شغل در کشور ارائه می‌شود؟! اظهار کرد: آمار‌ها معمولا سالیانه استخراج می‌شود. وقتی می‌توان آمارگیری کرد که همه اطلاعات و آمارها جمع‌آوری شده باشد. این آمارها فعلا در مرحله فرآوری است.

او در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا درباره میزان سفرهای داخلی کشور از ابتدای سال تاکنون گفت: در نوروز امسال 56 میلیون نفر شب ثبت شده که در تابستان این آمار با احتساب یک ماه رمضان که از نظر سفر خلوت بوده 40 میلیون نفر شب بوده است که به نسبت سفر در دو ماه تابستان آمار خوبی به حساب می‌آید.

معاون گردشگری در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد تعامل با بخش‌های حمل و نقل کشور می‌شود تا هزینه‌های آن را برای بهبود اوضاع سفرهای داخلی با وسایل نقلیه عمومی ارزان‌تر کند؟ اظهار کرد: ما ستادی به نام هماهنگی خدمات سفر داریم که این بخش‌ها در آن عضو هستند و معمولا در تعامل با یکدیگر هستیم، اما سازمان نمی‌تواند و حق این را ندارد که وارد نرخ‌گذاری حمل و نقل شود.

وی گفت: تعیین نرخ‌ها برای بخش حمل و نقل طبق مقررات داخلی دستگاه‌های مربوط انجام می‌شود و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قانونا نمی‌تواند وارد نرخ‌گذاری شود.