دولت

همایش تجلیل از 200 سرمایه‌گذار گردشگری در حالی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد که وزیر اقتصاد به دلیل حضور در مراسم استقبال از رئیس جمهور در شب گذشته (دوشنبه) در این مراسم حضور نداشت و سرمایه‌گذاران تغییر نگاه و باورهای دولتمردان نسبت به صنعت گردشگری را خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، این مراسم که در باغ دربند با حضور جمعی از سرمایه‌گذاران و نمایندگان مجلس برگزار شد، محفلی بود تا واقعیت‌های اقتصادی کشور در شرایط تحریم، تورم و رکود تشریح شود و در این اوضاع، گردشگری به عنوان راهکار درآمدزایی و تأمین بودجه کشور در سال 94 اعلام شود. این موضوعی بود که نه تنها رئیس بانک مرکزی، بلکه سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز بر آن تأکید کردند.

* سه انتظار سرمایه‌گذاران از بانک‌ها

محمدرضا شیرکوند، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که میزبان این مراسم بود از فرصت حضور رئیس کل میراث فرهنگی استفاده کرد تا به عمده‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاران بخش گردشگری به ویژه نظام بانکی بپردازد.

او که خود را سخنگوی سرمایه‌گذاران بخش گردشگری اعلام کرد، گفت: در کشورها تأمین منابع، بعضی مواقع توسعه‌ای است و گاهی اقتصادی. در بانک‌های توسعه‌ای هدف دولت ایجاد توسعه در کشور است که امکان دارد گاهی خودش هزینه کند، اما در بانک‌های تجاری، سود مبنا است. بخش گردشگری ما در کشور نیاز دارد نگاه توسعه‌ای به آن شود، اما متأسفانه ما بانک توسعه‌ای خاص برای گردشگری نداریم. البته دولت صندوق توسعه ملی را به میان آورد تا نقش بانک توسعه را ایفا کند.

وی یادآور شد: طبق توافق‌های صورت گرفته این سازمان با صندوق توسعه ملی مقرر شده تسهیلاتی با نرخ سود 16 درصد پس از تأیید بانک‌ها به سرمایه‌گذاران اختصاص یابد.

شیرکوند سپس به سه انتظار سرمایه‌گذاران از بانک‌ها اشاره کرد و افزود: نخستین انتظار از طرف سرمایه‌گذارانی است که پروژه‌ها را شروع کرده‌اند و به مرحله بهره‌برداری رسیدند، اما در بازپرداخت به دلیل بی‌توجهی به گردشگری و تضعیف آن با مشکل مواجه شده‌اند و اکنون نیازمند استمهال‌اند. دومین انتظار به گروهی برمی‌گردد که پروژه‌ها را طبق برآورد اولیه شروع کردند، ولی تورم چهل – پنجاه درصدی عملا اثرش را در هزینه تولید گذاشته و برآورد اولیه را دیگر جوابگو نکرده است. آن‌ها نیز به متمم و تجدید نظر بانک‌ها نیاز دارند.

به گفته او سومین انتظار مربوط به سرمایه‌گذارانی است که با توجه به فضای کسب و کار و شرایط اقتصادی کشور تمایل به ورود دارند و نیازمند کمک‌های بانکی هستند.

وی گفت: اگر بانک‌ها کمک کنند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز می‌تواند تا 6 درصد سود را به عنوان کمک فنی و اعتباری بپردازد.

معاون سرمایه‌گذاری در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه بانک‌ها به لحاظ سنتی توان ورود به پروژه‌های گردشگری را ندارند، افزود: کارشناسان بانک‌ها یا توان ارزیابی ندارند یا برای بانک‌ راحت‌تر است که سراغ پروژه‌های دیگری برود. در هر حال بانک‌ها ترجیح می‌دهند که وارد این بخش نشوند. در این حد که حتی وقتی قرار شد صندوق توسعه ملی منابعی را با 16 درصد درنظر بگیرد، بانک‌ها انگیزه‌ای برای ورود نداشتند.

در ادامه این مراسم جمعی از سرمایه‌گذاران به نمایندگی مشکلات این بخش را تشریح کردند.

* این همایش‌ها شبیه مجلس ختم است

کیهان‌فر، سرمایه‌گذار یک مجتمع گردشگری در نزدیکی دریاچه ارومیه که عضو اتاق بازرگانی نیز است، گفت: تمام حمایت‌ها طوری تلقی می‌شود که انگار سرمایه‌گذار دنبال گرفتن تسهیلات است، این باور غلط است. اگر حمایت این سازمان از صنعت گردشگری تدوین شود آن وقت بانک‌ها دنبال سرمایه‌گذاران می‌روند.

او سپس بیان کرد: از مدیران گذشته از آقای معز‌الدین‌ گرفته تا ملک‌زاده استدعا دارم که اعلام کنند با این سرمایه‌گذاری‌ها و صنعت گردشگری چه کردند. اگر وضعیت گذشته رصد شود بسیاری از مشکلات ما نیز حل می‌شود.

این سرمایه‌گذار اظهار کرد:‌ بیشتر این همایش‌ها شبیه مجلس ختم شده‌اند. هیجان زیادی ایجاد می‌شود، اما بعد از چند روز شماره قطعه و متوفی فراموش می‌شود. اگر چنین باشد به جایی نمی‌رسیم.

وی تأکید کرد: ما طلبکار نیستیم، بلکه حرف برای گفتن داریم. پیش از انتخابات ریاست جمهوری اتاق بازرگانی بیانیه‌ای داد که در آن از دولت درخواست شد یک متولی ثابت برای گردشگری تعیین شود، چرا که اکنون بیش از 72 سازمان در کار ما دخالت دارند. برنامه‌هایی بوده که از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده، اما در روز آخر به خاطر دخالت بی‌مورد یک سازمان بهم خورده؛ این یعنی عدم امنیت برای سرمایه‌گذار.

او همچنین با اشاره به ضعف تخصص کارشناسان نظام بانکی اظهار کرد:‌ متخصصان بانک‌ها اساسا آشنایی با این صنعت ندارند و کار کارشناسی به اشخاصی واگذار می‌شود که بی‌تجربه‌اند به طور نمونه در محاسبات بانکی در یک مورد 23 درصد اشتباه وجود داشت.

* 35 درصد تسهیلات در اختیار تعداد محدودی است

بهرام ایزدی سرمایه‌گذار دیگری بود که در این مراسم سخن گفت. او به عنوان سرمایه‌گذار منطقه گردشگری روانسر از استان کرمانشاه با اشاره به چگونگی فعالیتش اظهار کرد: من مشکل وام و بدهی ندارم، اما وضعیت اعطای تسهیلات به پروژه‌های گردشگری چندان امیدبخش نیست. طبق آمار، امروز 35 درصد تسهیلات در اختیار تعداد محدودی است که اگر 35 درصد دیگر را هم به تعداد دیگری بدهند، این طور می‌شود که مثلا 65 درصد 70 درصد تسهیلات را برده‌اند اما اشتغال ایجاد نکرده‌اند. این تسهیلات معمولا در امور تجاری یا به صورت سپرده بانکی استفاده می‌شود.

او تأکید کرد: از مسئولان انتظار می‌رود همت کنند، همان‌طور که ما با دست خالی همت می‌کنیم و از چیزی که نیست سازندگی بوجود می‌آوریم.

وی سخنانش را با اشاره به یک مطالعه که در کشور ژاپن انجام شده پایان برد و گفت: براساس این مطالعه در ژاپن از هر پنج نفر چهار نفر متوسط و یک نفر عالی است، اما در ایران از هر پنج نفر چهار نفر عالی و یک نفر متوسط است. این آمار صحت دارد چرا که ایرانی‌ها افراد خوش‌فکری هستند، اما مسئله این است که آن چهار نفر عالی در اختیار آن یک شخص متوسط هستند.

* مصوبات دولت را هیچ جا قبول ندارند

به گزارش ایسنا، سیدمهدی حسینی، سرمایه‌گذاری از استان فارس با اشاره به باورها و دیدگاه‌های نادرست نسبت به صنعت گردشگری گفت: در کشور ما با نرخ بهره پایین می‌خواهند امنیت سرمایه‌گذاری را بالا ببرند، در حالی که این راه اشتباه است؛ چون اگر امنیت سرمایه‌گذار بالا برود نرخ بهره هم پایین می‌آید.

او همچنین به اجرا نشدن برخی مصوبات دولت برای سرمایه‌گذاران بخش دولتی اشاره کرد و افزود: دولت مصوبه داده که نقاط گردشگری معافیت مالیاتی دارند و برق آن‌ها باید صنعتی محاسبه شود، اما هیچ جا این مصوبه را قبول ندارد. آیا از نظر دولت فقط حافظیه یا شاهچراغ جاذبه گردشگری است؟ رستوران و مراکز پذیرایی جزو گردشگری نیستند؟ مسئله این است که سازمان‌ها دیدگاهی به این صنعت ندارند و این معافیت را به ما نمی‌دهند.

* پروژه‌ درحال احداث ترکمستان روی امارات را کم می‌کند

نماینده یکی از سرمایه‌گذاران نیز در ادامه این مراسم با اشاره به مشکلات تأمین اعتبار از طریق بانک‌ها ادامه داد: قرار بود مناطق نمونه گردشگری در شعاع 30 کیلومتری شهرها از مالیات معاف شوند، اما این موضوع هنوز مسکوت مانده و ابلاغ نشده است.

شهابی، سرمایه‌گذار منطقه نمونه گردشگری چالدره به مسئله خروج سرمایه‌ها از کشور و همچنین ارز از طریق سفرهای خارجی اشاره کرد و افزود: چند سال پیش هم وطنان ما به سمت امارات رفتند. آنجا که افت کرد به سمت ترکیه رفتند. باید اطلاع دهم ترکمستان در بندر ترکمن‌باشی پروژه‌ای را در حال احداث دارد که روی امارات را کم می‌کند. این پروژه تا دو سال دیگر افتتاح می‌شود و اگر از صنعت گردشگری در داخل کشور حمایت نشود، قطعا ایرانی‌ها پس از ترکیه به این ساحل می‌روند.

وی ادامه داد: ما مدام دنبال آوردن پول به کشور هستیم، ولی باید نخست به این فکر کنیم چطور می‌توانیم پول‌ها را در کشور حفظ کنیم. اگر 50 درصد پول‌هایی که از کشور خارج می‌شود را جذب کنیم، کلی کار انجام داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با تأخیر حضور یافت که نیمه‌های مراسم را هم به دلیل حضور در مراسم استقبال از رئیس جمهور که در حال برگشت از سفر نیویورک بود ترک کرد و این موضوع سبب ناراحتی بسیاری از سرمایه‌گذاران شد که تمایل داشتند مشکلات‌شان را رو در رو با این مقام ارشد نظام بانکی کشور در میان بگذارند.

همچنین در جمع سرمایه‌گذاران که از سراسر کشور حضور یافته بودند تعدادی از سرمایه‌گذاران مقیم خارج از کشور نیز حضور داشتند.