دولت

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد: از 10 موضوع اصلی برنامه ششم توسعه، یک موضوع اصلی به گردشگری اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، «غلامرضا کاتب» با اشاره به دیداری که اخیرا با معاون اول رئیس جمهور و توافق بر روی چند موضوع داشته اظهار کرد: توافق شد در برنامه ششم توسعه بیشتر از 10 موضوع اصلی در دستور کار نباشد که یقینا یکی از این موضوعات اصلی گردشگری خواهد بود.

او با بیان اینکه براساس توافق با آقای جهانگیری برنامه ششم توسعه پس از جمع‌بندی دولت پیش از بودجه سال 94 به مجلس ارائه و مصوب شود، افزود: این بزرگترین رویکرد در بحث درآمدزایی سال 94 و برنامه ششم توسعه است.

کاتب که در همایش تجلیل از 200 سرمایه‌گذار گردشگری سخنرانی می‌کرد، تأکید کرد: دولت در بودجه هیچ راهکاری ندارد جز آنکه به سمت درآمدزایی از گردشگری برود، چون در سال 91 و 92، حدود 85 درصد از کل درآمد نفتی به بخش اعتبارات هزینه‌ای اختصاص یافت و فقط 15 درصد از آن درآمد به عمران و سرمایه‌گذاری واگذار شد.

به گفته او، در سال 94 میزان فروش نفت حتی به میزان فروش سال 93 نخواهد رسید. پیش‌بینی دولت که ما نیز با آن‌ها نظر مشترک داریم این است که یک میلیون بشکه نفت در روز فروخته نخواهد شد و درآمد را به قیمت دلار بالای 100 نخواهیم بست. این اعداد و ارقام وضعیت بودجه سال 94 را کاملا مشخص می‌کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان راهکاری پیشنهادی گفت: در برنامه پنجم توسعه مشخص شده بود کل درآمدهای هزینه‌ای از بودجه نفت صفر شود، اما نگاه مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی این است که بودجه کل کشور از نفت به صفر برسد پس یعنی باید راهکار جایگزین داشته باشیم که یک بخش از طریق مالیات و بخش دیگر از گردشگری است.

وی ادامه داد: کاری که در بودجه 93 شده این است که 10 درصد از اعتبار صندوق توسعه ملی که از درآمدهای نفتی تأمین می‌شود در صنعت هزینه شود که با توجه به مصوبه اخیر، گردشگری هم می‌تواند از این اعتبارات بهره‌مند شود.

او با تأکید بر اینکه نگاه مجلس نجات اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی است و بهترین راه گردشگری می‌تواند باشد، اظهار کرد:‌ رئیس جمهور در دولت اعلام کردند سال 94 مالیات‌ها بیشتر از 20 درصد افزایش نیابد، بنابراین سال آینده درآمدهای مالیاتی افزایش نمی‌یابد. ما هم نمی‌خواهیم در شرایط رکود فشار مالیاتی نیز وارد کنیم. با این اوضاع گردشگری به عنوان راهکار بعدی می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد کشور باشد.

ایرج عبدی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی و همچنین سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در این همایش با اشاره به خلأ‌های قانونی زیاد و شفافیت کم قوانین در بخش گردشگری اظهار کرد: این مسائل کار گردشگری را سخت می‌کند و باید مسئولان بیشتر به این موضوع توجه کنند تا این صنعت رو به رشد با چالش قانونی کمتری مواجه باشد.