سمیع اله حسینی مکارم
سنندج-خبرگزاری مهر، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: صنایع دستی باید استاندارد و عنوان تجاری کسب کنند و برند سازی شوند که این سیاست گذاری باید توسط سازمان انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سمیع اله حسینی مکارم قبل از ظهر امروز چهارشنبه در مراسم تجلیل و اعطای نشان ملی مرغوبیت کالا به صنعتگران حوزه صنایع دستی استان کردستان که در خانه کورد سنندج برگزار شد، گفت: ایران اسلامی در حال حاضر جزو سه کشور برتر دنیا در حوزه صنایع دستی به شمار می آید و در این زمینه حرفی برای گفتن دارد.

وی عنوان کرد: متاسفانه در زمینه تولید وآموزش ساخت صنایع دستی ، بازرگانی و اقتصادی کردن و صدور این محصولات به سایر کشورهای دنیا تا کنون موفقیت های قابل توجهی در کشور بدست نیاورده ایم.

وی بر بررسی و آسیب شناسی علل و عوامل عدم کسب موفقیت اقتصادی در حوزه صنایع دستی کشور تاکید کرد و افزود: اقتصاد و فرهنگ ویژگی اساسی و ارزشمند صنایع دستی کشور است که باید آن را به حد و جایگاه مطلوب و واقعی آن در جهان برسانیم و برای تحقق این مهم نیاز به آسیب شناسی موانع و مشکلات موجود در این زمینه است.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  کشور ادامه داد: کسب نشان مرغوبیت و اصالت صنایع دستی از جمله مهمترین عواملی است که می تواند منجر به رونق بازار اقتصادی صنایع دستی ما در جهان شود.

حسینی مکارم افزود: در صورتیکه از مواد اولیه با کیفیت و نقوش و طرح های بومی  برای تولید صنایع دستی استفاده شود بدون شک جایگاه مطلوبی در سطح بین المللی کسب خواهیم کرد.

وی اظهارداشت: از دیگر مشکلات موجود در حوزه صنایع دستی این است که هنرمندان این عرصه تنها به منظور نیاز فرهنگی و علاقه شخصی اقدام به ساخت صنایع دستی می کنند که این آثار اغلب قیمت بالایی خواهند داشت و به تولید انبوه هم نمی رسند.

وی با تاکید بر بهبود تنوع در تولید صنایع دستی ،ادامه داد: کشورهای چین وهند با تشخیص سلیقه های متعدد و نیاز بازار و مردم توانستند در این حوزه در دنیا شناخته شوند وموفقیت هایی را کسب کنند.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  کشور عنوان کرد: نیاز بازار و سلیقه مردم در رابطه با صنایع دستی در کشور ما هنوز شناسایی نشده است.

حسینی مکارم اظهارداشت: سازمان میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور باید برنامه ای بلندمدت برای شناسایی بازار و سلایق مردم تدوین تا هنرمندان نیز در این راستا حرکت کنند.

وی بیان کرد: صنایع دستی باید استاندارد و عنوان تجاری کسب کنند و برند سازی شوند که این  سیاست گذاری باید توسط سازمان انجام شود.

وی ادامه داد: از صدها سال پیش تاکنون ابعاد و اندازه و حتی نقوش به کار رفته شده در صنایع دستی تاکنون ثابت بوده و کمتر به خلاقیت و نوآوری در این زمینه توجه شده است.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  کشور با بیان اینکه حفظ آثار اصیل زمانی که به عنوان هنر تولید می شود، مهم است، افزود: اما هنگامی که با هدف عرضه و فروش و ایجاد درآمد و اشتغال صنایع دستی تولید می شوند باید به نوآوری در ساخت آنها توجه کرد.

حسینی مکاری با اشاره به تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی صنایع دستی در کشور اظهارداشت: به دلیل عدم انتقال تجربیات پیشکسوتان صنایع دستی به نسل جوان شاهد منسوخ شدن و تعطیلی تعدادی از واحدهای صنایع دستی در کشور هستیم.

کردستان در حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در کشور جایگاه رفیعی دارد

وی با بیان اینکه کردستان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور جایگاه رفیعی دارد، بیان کرد: در میان استان های کشور فارس ،خوزستان، کرمانشاه و کردستان در سه حوزه فعالیت سازمان دارای جایگاه رفیعی هستند.

وی ادامه داد: کردستان در زمینه گردشگری طبیعت به خاطر داشتن طبیت بکر و زیبا و چشم نواز در زمره استان های برتر کشور از این لحاظ محسوب می شود.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  کشور عنوان کرد: امیدواریم در زمینه بهبود و ارتقای گردشگری سلامت در کردستان هم تلاش های بیشتری صورت گیرد چرا که این استان ظرفیت ایجاد این نوع گردشگری را دارد.

حسینی مکاری با اشاره به اینکه وجود بناهای تاریخی در کردستان نشان از تاریخ و تمدن کهن این استان است، اظهار داشت: آثار و بناهای تاریخی موجود در این استان را باید به مردم داخل و خارج از کشور به خوبی معرفی کنیم و این مهم نیاز به برنامه ریزی اساسی دارد.