برنامه گردشگری
رامسر – خبرگزاری مهر: نماینده هیئت تاجیکستان در اجلاس بین المللی گردشگری سلامت، به ظرفیتهای بالای توریستی تاجیکستان اشاره کرد و افزود: یک برنامه استراتژیک اولویت دار توریسم را در کشورمان برنامه ریزی کردیم.
به گزارش خبرنگار مهر، عثمان کلووا صبح سه شنبه در پنل توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی گردشگری سلامت، درباره نقش توریسم در اقتصاد تاجیکستان گفت: توریسم یکی از بخش های سودآور اقتصادی است که با رشد بالایی برخوردار است.
وی اظهار داشت: توریسم به عنوان پدیده اقتصادی قرن اخیر شناخته شده است و در کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است و در شکل گیری تولید ناخالص ملی کشورها نقش دارد.
وی عنوان کرد: تامین اشتغال مردم، ایجاد اشتغال تکمیلی برای مردم کشور از دیگر مزایای توریسم و گردشگری است که تاثیر بسزایی روی مسائل کلیدی اقتصادی و حمل و نقل دارد.
نماینده هیئت تاجیکستان گفت: نقش توریسم در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و سایر امور نقش دارد.
وی گفت: بر اساس آمارها، هر توریست در تاجیکستان 500 دلار خرج می کند ودر سال 2013 در مجموع توریست ها هشت میلیون دلار در این کشور هزینه کردند.
نماینده هیئت تاجیکستان در اجلاس گردشگری سلامت به برنامه استراتژیک عمل برای توسعه توریست اشاره کرد و گفت: در آن استراتژیها، رویکردها و برنامه های ما مشخص شده است.
وی بیان داشت: بر اساس این برنامه عملی و نشان دادن تصویری مناسبی از کشور، درصدد توسعه گردشگری هستیم و در سال 2013 حدود 400 هزار توریست خارجی از تاجیکستان بازدید داشته اند.
وی گفت: در تاجیکستان 120 مرکز اسکان مسافران وجود دارد که خدمات دهی می کنند و تعداد استراحتگاههای درمانی در کشور در حال افزایش است که می تواند به توسعه گردشگری کمک کند.
کلووا یادآور شد: برای ارتقای جلب رضایت توریست ها و شناسایی مراکز تفریحی و توریستی جدید، توسعه زیرساختها در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه توریسم اکولوژیک یکی از ابزارها برای ایجاد اشتغال شده است گفت: طبق مطالعه ظرفیتهای توریستی، تاجیکستان بر اساس ظرفیتهای جغرافیایی خود می تواند نقشی زیادی در این شاخه از توریسم ابفا کند.