رئیس سازمان میراث فرهنگی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: در سال 2013 میلادی در آمد گردشگری سلامت در دنیا 130 میلیارد دلار بوده اما سهم کشور ما حدود 500 میلیون دلار بوده است و امیدواریم با تلاش‌های انجام شده و فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در آینده نه چندان دور تا پایان دوره اول دولت تدبیر و امید به حدود 3 میلیارد دلار از این درآمد دست یابیم.

به گزارش جام جم آنلاین مسعود سلطانی فر پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه نخستین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو در سالن اجتماعات هتل رامسر اظهار داشت: خیلی دور نیست زمانی که در ایران هر کسی نیازمند برخی از خدمات پزشکی بود باید به کشورهای اروپایی اعزام می شد.

وی افزود: امروز به برکت جمهوری اسلامی و سرمایه گذاری خوبی که از ابتدای انقلاب در عرصه های مختلف علوم پزشکی و توسعه خدمات درمانی به وجود آمده است بیماران ما در کشور درمان می شوند و در زمینه جذب گردشگری سلامت هم اقدامات روبه رشدی انجام گرفته است.

سلطانی فر با اشاره به اینکه به سطحی از خدمات درمانی رسیده ایم که با افتخار باید بگوییم ایران از مقاصد بزرگ گردشگری سلامت است، گفت: حدود 38 گروه مشغول سرمایه گذاری در حوزه گردشگری سلامت هستند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه تحریم ها در حوزه دارویی علیه کشورمان بسیار ظالمانه بود بیان کرد: اما تلاش فرزندان این کشور با وجود محدودیت ها امکانات خوبی به ویژه درحوزه گردشگری سلامت به وجود آورد.

وی با بیان اینکه در سال 2012 از محل جابه جایی بیش از یک میلیارد مسافر درآمد ارزی 1250 میلیارد دلاری کسب شده است افزود: این آمار قابل توجهی است.

رئیس سازمان صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به سهم 7 تا 9 درصدی اقتصاد کشورهای از محل گردشگری مطرح کرد: 12 درصد از اشتغال کشورهای فعال در حوزه گردشگری از این محل تامین می شود.

سلطانی فر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه گردشگری صنعتی سالم سبز و فعالیت اقتصادی است که کمترین آلایندگی را دارد ابراز کرد: با توجه به اشتراک های تاریخی ایران و کشورهای عضو اکو می توانیم از صنعت گردشگری سلامت به خوبی بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه ایران از جاذبه های مختلف فرهنگی ، طبیعی ،تاریخی و مذهبی بوده و ظرفیت های مختلفی در عرصه های متنوع و متعدد گردشگری دارد گفت : امکاناتی که اکنون مورد استفاده مردم قرار می گیرد حدود 4 درصد از ظرفیت هایی که داریم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در همه حوزه های گردشگری دارای ظرفیت های بالایی هستیم یادآور شد: نیازمند بسیج امکانات برای استفاده از این طرفیت ها در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه گردشگری در ایران به تنهایی این امکان را دارد که تمام نیازهای ارزی کشور را تامین کند گفت: ابتدا باید دوره 10 تا 15 ساله برای سرمایه گذاری در حوزه زیربنایی و زیرساختی را طی کنیم.

سلطانی فر با اشاره به اینکه سهم ایران با ظرفیت های بسیار بالایی که در گردشگری دارد سهم قابل توجهی نیست تصریح کرد: از 1250 میلیارد دلار درآمد ارزی کشورها درصد سهم ایران را باید بتوانیم به حدود 3 درصد افزایش دهیم.

این مسئول ادامه داد: از محل گردشگری می توان درآمدی معادل درآمد نفتی کشور داشت.

سلطانی فر با اشاره به اینکه زیربنای مبانی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ شده است استفاده از همه ظرفیت های اقتصادی در کشور است عنوان کرد: بخش گردشگری می تواند یکی از شاخص ترین رشته های فعالیت اقتصادی در محقق شدن اقتصاد مقاومتی باشد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به رویکرد دولت با تعامل جدید با دنیا ضمن حفظ منافع ملی خاطر نشان کرد: شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور هستیم.

وی با اشاره به گردشگر خارجی 4.5 میلیون نفری سال گذشته به کشور افزود: در 11 سال آینده باید تعداد گردشگران خارجی به حدود 20 میلیون نفر گردشگر ورودی با درآمد حدود 30 میلیون دلار برسد.