معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: در برنامه‌ی پنجم توسعه، قرار بر جذب 20میلیون گردشگر بود، در صورتی که این آمار در سال 2013 فقط به چهارمیلیون و 200 هزار نفر رسید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، منطقه‌ی قزوین، اسدالله درویش‌ امیری در مراسم تودیع و معارفه‌ی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین، اظهار کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حوزه‌هایی فرابخشی و فراسازمانی‌اند و نیاز دارد با همکاری همه‌ی نهادها و ارگان‌ها در راستای اهداف خود فعالیت کنند. البته ضرورت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی باعث شده تا این سه حوزه تحت یک مدیریت واحد در کنار هم قرار گیرند.

او ادامه داد: در بخش میراث فرهنگی، همه‌ی بخش‌های سازمان، نگران هستند تا فرهنگ بومی و غنی کشور حفظ شود. حفظ آثار تاریخی باید در کشور نهادینه و آموزش‌های مربوط به آن باید از کودکی در بخش‌های آموزش کشور گنجانده شود، چراکه میراث فرهنگی شناسنامه‌ی تاریخی ماست و همان‌گونه که برای حفظ باید میراث گران‌بهای تاریخی را هم به‌عنوان شناسنامه در اختیار فرزندان خود قرار دهیم.

درویش امیری بیان کرد: حفظ و نگهداری میراث تاریخی و فرهنگی فقط وظیفه‌ی سازمان نیست، بلکه همه‌ی مردم و نهادها باید با احساس مسوولیت میراث فرهنگی را در تحقق این امر و حمایت و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی همکاری کنند.

او از صنعت گردشگری به‌عنوان صنعت صادرات و واردات نامریی نام برد و گفت: در صنعت گردشگری، چون گردشگر هم به کشور وارد و هم از کشور صادر می‌شود، می‌توان گفت که یک صادرات و واردات نامریی فرهنگی – اجتماعی کم‌هزینه، پردرآمد و اشتغال در جریان بوده و این صنعت جزو چهار منبع مهم اقتصادی دنیا محسوب می‌شود.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: تقاضای ما از مجلس این است تا با اختصاص وقت و صحبت‌های کارشناسی و عمیق، راهکارهای توسعه‌ی گردشگری حلال را بررسی کند.

درویش امیری اظهار کرد: در بحث اختصاص بودجه، مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به میراث فرهنگی و گردشگری دارد و برخلاف این‌که دولت در بودجه‌ی 93 از صندوق توسعه‌ی ملی ردیف بودجه در نظر نگرفته بود، مجلس به میراث فرهنگی کمک کرد و در صحن علنی مجلس، گردشگری را در ردیف صنایع و کشاورزی و صنعت قرار داد.

وی گفت: تا امروز 600میلیارد تومان از طرح‌های گردشگری را به بانک‌های عامل معرفی کرده‌ایم و علاوه بر این، تمام طرح‌های بالای 40 درصد پیشرفت را هم در اولویت قرار می‌دهیم تا تکمیل و مورد استفاده قرار گیرند.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به زمینه‌های تاریخی و فرهنگی قزوین، ادامه داد: قزوین آثاری 9هزار ساله، بویژه در بویین‌زهرا و شخصیت‌های بزرگی مانند عارف قزوینی، عبید زاکانی، دهخدا دارد و مجموعه‌ی میراث فرهنگی قزوین وظیفه دارد تا به معرفی این آثار و اشخاص بپردازد.

او گفت: در بخش استفاده از آب‌های معدنی و گردشگری سلامت، حرف‌هایی جدی برای گفتن داریم و در حال حاضر نیز گردشگری درمانی در خراسان رضوی توسط تولیت آستان قدس رضوی به‌عنوان یک منبع مهم و پردرآمد در حال اجراست.

درویش امیری اضافه کرد: در کنار میراث تاریخی، قزوین شهدا و هنرمندان شاخصی دارد که نباید به‌سادگی از کنار آن‌ها گذشت.

به گزارش ایسنا، «محمدعلی حضرتی‌ها» با حکم رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – مسعود سلطانی‌فر – به‌عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین منصوب شده است.