اثر تاریخی
بیجار – خبرگزاری مهر: با آبگیری سد تالوار در شهرستان بیجار بخشي از آثار طبيعي و تاريخي منحصر به فرد در اين شهرستان زير آب دفن مي شود و به همين دليل تجديد نظر در خصوص آبگيري اين سد و همچنين توجه بيشتر به حفاظت از اين آثار تاريخي در اين منطقه از اهميت ويژه اي برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالي كه هنوز تكليف چشمه بل در شهرستان سروآباد كه با آبگيري سد داريان زير آب مي رود، روشن نشده است اين بار نيز در شهرستان بيجار و با آبگيري سد تالوار بخشي از آثار تاريخي و ميراث فرهنگي اين منطقه نيز زير آب دفن مي شود.

احداث سدهاي مختلف در استان كردستان يكي از برنامه هاي دولت هاي نهم و دهم بود و به همين دليل هم اكنون عمليات اجرايي بيش از 10 صد در اين استان در دست اجراست كه متاسفانه به دليل بي توجهي مديران و مسئولان ميزان خسارت هاي اين فعاليت ها به دو بخش محيط زيست و ميراث فرهنگي تا حدود زيادي نگران كننده است.

جداي از خسارت هاي وارده از سدهاي احداث شده در استان كردستان به دو بخش محيط زيست و ميراث فرهنگي، متاسفانه بهره برداري از منابع آبي ايجاد شده به مردم كردستان نمي رسد به گونه اي كه از حدود هفت سد احداث شده در كردستان تنها منابع آبي يكي از اين سدها به مردم استان مي رسد و بهره برداران سدهاي احداث شده در كردستان ساير استان هاي اطراف هستند.

احداث سد تالوار در بيجار نيز داستاني اين چنين دارد به گونه اي كه بالغ بر 80 درصد از منابع آبي اين سد به استان زنجان مي رسد و نكته نگران كننده تر در اين حوزه، دفن تپه هاي تاريخي با آبگيري اين سد است كه به همين دليل مردم، رسانه ها و دوست داران ميراث فرهنگي دست به كار شده تا از اين فاجعه جلوگيري كنند.

شهرستان بیجار با قدمت شش هزار ساله دارای آثار تاریخی، جاذبه های دیدنی و سنتی فراوانی است این شهرستان به دلیل ارتفاعی که از سطح دریا دارد به بام ایران شهرت دارد. شهری که با قامت رعنای خود بر بلندای بام ایران ایستاده و تاریخ ایران زمین و تمدن بزرگ آن را به یدک می کشد.

در شهرستان بیجار آثار تاریخی