iran

نخستین «پاراتور موزه‌ای ایران» با هدف نهادینه کردن فرهنگ بازدید معلولان و مشارکت بیماران خاص در فعالیت‌های گردشگری، همراه سومین جشنواره‌ی غذایی (Culinary Tourism) به نفع کودکان سرطان استومی (دستگاه گوارش) در روز جهانی موزه (28 اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود.

مهدی وحیدی – دبیر اجرایی همایش «گردشگری، موزه‌ها و هزاره‌ی سوم» – با اعلام این خبر به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: با توجه به این‌که هنوز موزه‌های کشور به‌صورت سنتی اداره می‌شوند، برگزاری همایش «گردشگری، موزه‌ها و هزاره‌ی سوم» کمک می‌کند تا موزه‌ها با شیوه‌های نوین بازاریابی، گردشگران را جذب کنند.

او همچنین از رونمایی از کتاب «معماری ایران و جهان در سپهر فرهنگ ایران» تألیف «رضا نوری شادمهانی» در روز برپایی این همایش خبر داد و درباره‌ی برگزاری نخستین پاراتور موزه‌ای در کشور با شعار «گردشگری برای همه» توضیح داد: بیشتر موزه‌های کشور برای بازدید معلولان مناسب‌سازی نشده‌اند، تنها موزه‌ی کشور با این مناسب‌سازی در وضعیت کنونی، «باغ – موزه‌ی قصر» است که به‌صورت استاندارد برای حضور معلولان ساخته شده است.

وی هدف از برگزاری این پاراتور را همگانی کردن شعار «گردشگری برای همه» دانست و افزود: گردشگری بدون مشارکت معلولان، یک گردشگری توسعه‌نیافته است که باید برای توسعه و رشد آن تعامل شود.

به گفته‌ی او، «گردشگری، موزه‌ها و هزاره‌ی سوم» در پنج محور «پست مدرنیسم و موزه‌های هزاره‌ی سوم»، «خواسته‌های گردشگری از موزه‌های هزاره‌ی سوم»، «بازاریابی موزه‌های هزاره‌ی سوم»، «نقش فناوری اطلاعات در موزه‌های هزاره‌ی سوم» و «نقاط ضعف و قدرت موزه‌های ایران» و با هدف ایجاد یک رویکرد جدید در مدیریت موزه‏‌های کشور و آگاهی‌بخشی به دانشجویانی که آینده‏‌سازان موزه‌داریِ کشور هستند، 28 اردیبهشت‌ماه از ساعت 15 تا 18 در کاخ – موزه‌ی قصر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پس از برگزاری این همایش، از ساعت 18 تا 20 جشنواره‌ی غذاهای سنتی و پاراتور موزه‌ای به نفع کودکان سرطانی برپا می‌شود.

این همایش به همت دانشجویان رشته‏‌های گردشگری، هتلداری، قنادی و آشپزی و با مشارکت دانشگاه جامع علمی – کاربردی مرکز 37، موسسه‏‌ی فرهنگ و هنر، سازمان رفاه شهرداری تهران و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در باغ – موزه‌‏ی قصر برگزار خواهد شد.