newsمرتضی شریفی، مدیر کل مراکز خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یادداشتی را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است که به این شرح است: « نامگذاری سال 1392 با عنوان “حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی” توسط مقام معظم رهبری ریشه در تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. برجسته‌سازی موضوعات مهم و استراتژیک در نامگذاری‌هایی که معظم له از آغاز دهه چهارم انقلاب در پیش گرفته‌اند، خط کلی برنامه‌ریزان و مجریان کشور را در این سال‌ها تعیین و هدف‌گیری مشخصی را برای وحدت نظری و عملی مسئولان و مردم ترسیم می‌نماید.

دغدغه و مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و تأکید ایشان بر نامگذاری‌ سال‌های اخیر با محوریت موضوع اقتصاد، حاکی از آن است که اگر به شعارهای اقتصادی که رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنند عمل نکنیم در چند سال آینده باید به سمت ریاضت اقتصادی برویم.

با این وصف و با نگاهی به عقبه تلاش‌های اقتصادی در کشور و نحوه اجرای رهنمودها و سیاست‌های اقتصادی ابلاغی ایشان توسط مجریان متوجه می‌شویم که هر چه تلاش مسئولان و مردم در راستای تحقق منویات حضرت آقا بیشتر شده، شیطنت‌ها و تحریم‌های اقتصادی دشمن نیز به اوج خود رسیده و مشکلاتی را برای کشور بوجود آورده است.

بنابراین برای شکست تحریم اقتصادی دشمن، ایجاد یک جهش اقتصادی مطلوب برای جبران عقب‌ماندگی‌ها، مهار و کنترل کامل روند اقتصادی، کاهش فشار بر مردم و  افزایش رفاه عمومی، نیازمند به حرکت حماسی و جهادی در سال جدید هستیم.

در این بین باید تمام تلاش ما بر این امر استوار باشد که وابستگی بودجه به درآمد نفتی به حداقل برسد. همانگونه که مقام معظم رهبری بارها اشاره کرده‌اند، ما باید به نقطه‌ای برسیم که هر گاه اراده‌ای کردیم بتوانیم در چاه‌های نفت را ببندیم. از آنجایی که اقتصاد ایران به درآمدهای حاصل از صادرات نفت وابستگی بالایی دارد و نوسانات قیمتی جهانی نفت در طول زمان، متغیرهای کلان اقتصادی نظیر تولید ملی، سرمایه‌گذاری‌های ناخالص، اشتغال و درآمدهای ارزی را تحت تأثیر قرار داده است، به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی، درآمدهای ارزی و همچنین ایجاد فرصت‌های مختلف شغلی در کشور، توسعه صنعت گردشگری از اهمیت دو چندانی برخوردار می‌باشد.

با توجه به این شرایط و اینکه ایران طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی دارای رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی و رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی است و همچنین جمعیت جوان رو به گسترش، نرخ موجود بیکاری، لزوم افزایش درآمد ارزی توجه بیش از پیش به این بخش می‌تواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل، افزایش درآمد ارزی، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان، تعامل گسترده و سازنده با کشورهای دنیا، در هم شکستن مرزهای قومی و اقلیتی را فراهم کند.

بر اساس تجربیات حاصله در این زمینه معتقدیم که هر یک نفر جهانگرد که وارد کشور می‌شود برابر با صدور صدها بشکه نفت برای کشور ایران سودآور می‌باشد و تحقق این امر مهم و حیاتی، مشارکت تمامی افراد و مسئولان دست‌اندرکار بخش توریست و صنعت جهانگردی را می‌طلبد.

هر چند عده‌ای فقط به درآمد اقتصادی حاصل از گردشگری می‌اندیشند. اما خود اشاعه فرهنگ ملی و دینی در بلندمدت درآمدزا نیز هست. برخلاف ادعای کسانی که توریست‌ها را از نظر فرهنگی برای ما مشکل‌آفرین می‌دانند، به هیچ وجه نیاز به رهاسازی فرهنگی نداریم، بلکه با شناختی که از توریست‌ پیدا می‌کنیم آنها بسیار راحت خود را با شرایط ما تطبیق می‌دهند. واقعیت این است که غربی‌ها از شرایط حاکم بر غرب و انگاره‌های فرهنگی آنجا خسته شده‌اند لذا جذابیت‌ فرهنگی برای توریست‌ها همان نانوایی سنتی ما، گلیم‌بافی و کارگاه‌های سنتی ساخت ابزار و آلات کشاورزی با ابزارهای اولیه و با دست و دیدن بازارچه‌های سنتی به سبک بسیار قدیم معماری، این معنا و مفهوم ندارد که بخواهیم با مدرن‌سازی آنچه متعلق به فرهنگ ملی و دینی ماست دچار رهاسازی فرهنگی شویم، چون جهانگردان غربی از مظاهر مدرنیسم غرب دلزده شده‌اند و این بهترین فرصت برای نشر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران که متأثر از اسلام ناب محمدی (ص) است در سراسر جهان خواهد بود.

امروزه، قابلیت‌های صنعت توریسم همه را به این باور رسانده است که این صنعت راه میانبری برای توسعه هر چه بیشتر اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و تولید ثروت در کشورهای صنعتی است؛ چرا که توسعه گردشگری، بخصوص افزایش تعداد جهانگردان بین‌المللی، باعث رونق طیف وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی یا منطقه‌ای میزبان می‌شود. لذا با توجه به مطالب بیان شده، صنعت توریسم نقش بسزایی در درآمدزایی، اشتغال‌زایی، فقرزدایی، توسعه زیرساخت‌ها و کارآفرینی دارد، به امید روزی که ایران در بخش صنعت توریست در دنیا حرف اول را بزند.»