travel

یک کارشناس برنامه‌ریزی و آمار حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: گردشگری از ابتدا تا کنون پنج برنامه‌ی توسعه در کشور داشته است که همه‌ی آن‌ها به‌خاطر نبودن آمار صحیح شکست خورده‌اند.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، اردشیر اروجی در نشست تخصصی «سفرهای نوروزی بایدها و نبایدها» که در دانشگاه علوم و فرهنگ از سوی انجمن علمی متخصصان گردشگری برگزار شد‌، گفت: نخستین برنامه‌ی ملی توسعه‌ی گردشگری در سال 1352 توسط کارشناسان سوییسی تهیه شد که طرح خوبی بود و زمانی، آن را در کتابخانه‌ی گردشگری می‌شد پیدا کرد؛ ولی بعد از جمع شدن آن کتابخانه، دیگر از جای این برنامه اطلاعی ندارم. سال‌های 1373 تا 1376 هم طرح جامع گردشگری توسط دانشگاه‌های علامه و جهاد دانشگاهی تهیه شد که برنامه‌ی راهبردی توسعه‌ی مدیریت برنامه‌ریزی گردشگری نام داشت. سال‌های 1379 تا 1381 نیز برنامه‌ی ملی توسعه‌ی گردشگری با مشارکت سازمان جهانی جهانگردی و حمایت مالی سازمان ملل تهیه شد که از نظر علمی طرح خوبی بود.

وی ادامه داد: سند چشم‌انداز 20 ساله‌ی گردشگری و میراث فرهنگی که خودم بانی تهیه‌ی آن بودم، چهارمین طرح به‌شمار می‌آید که البته تعریف «سند» با «برنامه» تفاوت دارد. ما آن سند را در سال‌های 1383 و 1384 تهیه کردیم. طرح ملی میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری نیز پنجمین طرح گردشگری بود که در دولت محمود احمدی‌نژاد تهیه شد و کار پرمشقتی بود که یکسری پروژه‌ی پیشتاز از آن خارج شد، ولی آن هم کارآمد نبود.

او با بیان این‌که نبود آمار و اعداد صحیح سبب شکست همه‌ی این برنامه‌ها شده است بیان کرد: تا کنون چهارمیلیارد تومان بدون در نظر گرفتن دومیلیارد تومان اعتبار سال 1390، برای طرح جامع آماری تخصیص داده شده است. قرار این بود که یک پایگاه و سایت آماری درست شود و بیشتر کشورهای توسعه‌یافته چنین چیزی را دارند و هر سه‌ماه یک‌بار آمار گردشگری خود را به تفکیک شاخص‌های مختلف منتشر می‌کنند، ولی متأسفانه خبری از این پایگاه آماری در ایران نیست.

وی تأکید کرد: اگر به همین صورت پیش رویم تمام تصمیم‌های گردشگری غیرواقعی خواهند بود چون آن‌ها را آرمانگرایانه ترسیم می‌کنیم و راه‌ حل‌های‌شان هم همین‌طور خواهد شد.

اروجی ادامه داد:‌ گردشگری زمانی یک دفتر آمار داشت و پس از تلفیق گردشگری و میراث فرهنگی قرار شد دفتر اطلاعات آمار و برنامه‌ریزی ایجاد شود. سازمان بازرسی هم به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت که این دفتر باید وجود داشته باشد؛ اما آن دفتر منحل شد و دفتر آمار در جایگاهی پایین‌تر، زیر نظر یکی از معاونت‌های این سازمان تشکیل شد. در حالی که آن پنج برنامه بر سیاست‌گذاری برای برنامه‌ریزی، حمایت و کنترل تأکید دارند که همه‌ی این‌ها مستلزم وجود آمار است.

او در پایان، تشکیل دبیرخانه‌ی دائمی در انجمن علمی متخصصان گردشگری با کمیته‌های زیرمجموعه، ظرفیت‌سنجی آمار و مدیریت سفر را پیشنهاد و اضافه کرد: دانشگاه روش‌های صحیح کار را تدوین کند و به دستگاه‌های اجرایی ارائه دهد تا آن‌ها هم ناچار شوند این برنامه‌ها را اجرا کنند.