بنای تاریخی

«باید با احیای بناهای تاریخی، بخشی از عقب ماندگی صنعت گردشگری را جبران کنیم.»

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما در شرایط امروز دنیا که صنعت گردشگری یکی از چهار صنعت پول‌ساز دنیاست و البته از ابزارهای مهم فرهنگی و سیاسی تحت اختیار دولت‌ها نیز محسوب می‌شود، نمی‌توانیم این حوزه را با شرایط فعلی اداره کنیم و به هر شکل باید در فکر جبران عقب ماندگی‌ها باشیم.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی مفتح گفت: ما باید قبول کنیم که در صنعت گردشگری دنیا علی‌رغم مزیت‌های طبیعی و تاریخی، یک کشور عقب مانده هستیم.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس افزود: ما علاوه براین‌که در ابعاد تبلیغاتی برای معرفی جاذبه‌های ایران ضعیف عمل کرده‌ایم، در زمینه زیر ساختی و رفاهی برای گردشگران امکانات بسیار محدود و ضعیفی داریم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: ضعف زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی در کشور ما بسیار جدی است و یکی از کارهایی که می‌تواند قسمت مهمی از این ضعف را پوشش داده و جبران برخی از عقب ماندگی‌ها را کند، موضوع احیاء بناهای تاریخی است.

مفتح با اشاره به اینکه عموما احیاء بناهای تاریخی نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به ساخت بسیاری از زیر ساخت‌ها دارد، تاکید کرد: در احیاء بناهای تاریخی صرفا بحث اقامت و پذیرایی مهم نیست، چون خود این بناها اگر درست مرمت و اداره شوند به عنوان یک مجموعه از جاذبه‌های گردشگری خواهند بود که نظیر آن را در کاشان یا یزد داریم.

به گزارش روابط عمومی صندوق احیاء، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: واگذاری بناهای تاریخی باید تبدیل به یک رفتار فراگیر توسط دولت شود و ما در آینده شاهد باشیم که این بناها نه به صورت موردی بلکه در تعداد بسیار بالاتر و البته با لحاظ مسایل فنی و کارشناسی به بخش خصوصی واگذار شوند.