گردشگری

طرح نقش مسئولیت اجتماعی در مدیریت انرژی، آب و پسماند در گردشگری پایدار به عنوان پیش مطالعه و جزیی از سند برنامه استراتژیک و طرح جامع توسعه پایدار در گردشگری تعریف شود.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مجیدگلپایگانی پژوهشگر این طرح و دانش آموخته دانشگاه ادینبورگ با اعلام این مطلب گفت :این پژوهش کاربردی در نظر دارد به مساله مهم مدیریت انرژی، آب ، پسماند و نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت گردشگری پایدار پرداخته و راه کارهای عملیاتی برای حل مشکلات در این حوزه را ارائه کند.

  گلپایگانی جامعه مورد مطالعه این پژوهش را هتل ها و شرکت های اقامتی و گردشگری اعلام کرد و افزود: محورهای اصلی این طرح پژوهشی کاربردی متمرکز بر مدیریت انرژی، مدیریت آب و مدیریت پسماندها و ضایعات است. ارتباط این طرح پژوهشی با سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ که در آن به نقش توسعه پایدار در صنعت گردشگری اشاره شده ، بسیار زیاد و در برنامه‌های پنج ساله چهارم، پنجم و ششم نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است.

به گفته این پژوهشگر این طرح پژوهشی کاربردی می تواند به عنوان پیش مطالعه و جزیی از سند برنامه استراتژیک و طرح جامع توسعه پایدار در صنعت گردشگری تعریف شود.

 علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نیز در ارتباط با این طرح پژوهشی گفت: در سال گذشته نشست علمی و کاربردی  برنامه ششم توسعه و کاربرد سی. اس. آر در آن برگزار و محققانی که در این زمینه تحقیق کرده اند همچون دکتر گودرزی، دکترگلپایگانی و دکترکریمی در آن به ارائه مقالات خود پرداختند.

 وی افزود: پیشنهاد جدی ما برای توجه به دو رکن توسعه کیفی میراث فرهنگی و محیط زیست توجه به سی. اس. آر در برنامه های توسعه است.

 حسن زاده با بیان اینکه نتایج این پژوهش کاربردی در مرحله نخست توسط پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای برنامه ریزی کلان مورد استفاده قرار می گیردتصریح کرد :این نتایج در مرحله بعد می تواند توسط سیاستگذاران ، تصمیم گیران دولتی و نمایندگان مجلس برای ارائه و تصویب برنامه و بودجه های پنج ساله و یکساله مورد  استفاده قرار گیرد.

 او  دیگر بهره بردارن از نتایج این طرح را مدیران صنعت هتلداری و اقامتگاه های گردشگری برای برنامه‌ریزی سازمانی دانست و گفت : گردشگران، مسافران، اساتید ،دانشجویان و عموم مردم جامعه ،بخش دیگر و مهمی از بهره برداران نتایج اجرای این طرح هستند.

 به گفته وی ، در روش شناسی این پژوهش از مطالعات کتابخانه‌ای داخلی و بین‌المللی، مطالعات میدانی ، مصاحبه همراه با تکمیل پرسشنامه و در نهایت تحلیل نتایج مطالعات کتابخانه ای و میدانی و تهیه گزارش ها استفاده خواهد شد.

 حسن زاده با بیان اینکه این پروژه در سه مرحله و طبق زمانبندی در ۶ ماه اجرا خواهد شد یاد آور شد در حال حاضر گزارش مرحله اول پروژه ارائه شده است