سنگ باستانی

اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: فعالیت های معدنی اخیر در منطقه باستانی تیمره که موجب تخریب ۵۰تخته سنگ باستانی در این منطقه شده، بدون مجوز میراث فرهنگی استان مرکزی انجام گرفته است.

سید محمد حسینی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فعالیت های معدنی اخیر در منطقه تیمره که موجب تخریب بخشی از سنگ نگاره های باستانی این منطقه شده با مجوز سازمان صنعت و معدن استان مرکزی و بدون استعلام از میراث فرهنگی استان مرکزی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هر گونه فعالیت صنعتی و معدنی و بهره برداری از عرصه ها، باید با مجوز سه سازمان میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی انجام شود، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان، اقدام به صدور مجوز برای بهره برداری معدنی از این منطقه کرده اند و با استناد به همین مجوزها و بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، سازمان صنعت و معدن استان مجوز بهره برداری معدنی را از این منطقه صادر کرده است.

حسینی ضمن بیان اینکه با شکایت سازمان میراث فرهنگی استان، دستور توقف عملیات بهره برداری معدنی از این منطقه، از سوی مرجع قضایی صادر شده است، تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی طی شکایتی به استانداری مرکزی خواستار رسیدگی به این مساله شده تا موضوع در هیئت حل اختلاف استان مرکزی مورد بررسی قرار گیرد.

۵۰ تخته سنگ باستانی در فعالیت های معدنی اخیر در تیمره نابود شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: طی بررسی کارشناسان میراث فرهنگی، مشخص شده فعالیت های معدنی اخیر در این منطقه به بخشی از سنگ نگاره های تیمره خمین آسیب وارد کرده و تعدادی از این آثار ارزشمند تاریخی را تخریب کرده است.

حسینی بیان داشت: متاسفانه طی مدت اخیر حداقل پنجاه تخته سنگ باستانی در این منطقه که هر کدام از آنها نقش ها و سنگ نگاره های متعددی داشتند تخریب شده است.

وی افزود: آسیب های وارد شده به سنگ نگاره ها طی مدت اخیر به سبب ایجاد راه های دسترسی برای فعالیت های معدنی بوده و بیشترین آسیب در منطقه قیدو به بوم های سنگی باستانی و نقوش آنها وارد آورده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تاکید کرد: با توجه به پراکندگی سنگ نگاره های تیمره خمین در منطقه ای وسیع، باید نقشه جامعی برای تعیین عرصه و حریم این منطقه باستانی تهیه شده تا بتوان ضوابط حفاظت از این منطقه باستانی را تدوین و پیاده سازی کرد.

گفتنی است تیمره منطقه ای باستانی در شهرستان خمین است که ۲۱هزار سنگ نگاره را همراه با اسرار شگفت انگیز ۴۰ هزار ساله در دل خود جای داده است.

بزرگ ترین تابلوی سنگی کشور در منطقه تیمره به مساحت ۴۰مربع به تصویر کشیده شده که به کتیبه بزرگ معروف است. در این تابلوی سنگی بیش از ۱۵۰نقش یک جا جمع شده که رازگشایی از این سنگ نگاره سال ها کار پژوهشی در سطح بین المللی نیاز دارد.