سبزوار

سبزوار- شهرستان سبزوار در غرب خراسان رضوی با وجود دربرگیری گنجینه ای از اسرار و تاریخ کهن و افتخاراتی چون سربداران و بیش از ۹۰۰ اثر باستانی اما ظرفیت های گردشگری آن بر دار غفلت مانده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها:شهرستان سبزوار واقع در غرب استان خراسان رضوی است و به استناد قرائن باستان شناسی، محوطه های کهن این ناحیه به صورت زیستگاه های وسیع حداقل هزاره سوم پیش از میلاد را دربرمی گیرد و از طرفی نشانگر ارتباط فرهنگی ساکنان آن با اقوام متمدن در ایران مرکزی، سیستان و آسیای میانه است.

با وجود اینکه همه ساله به گفته مدیران افزون بر ۲۰ میلیون مسافر با هدف زیارت بارگاه ثامن الحجج(ع) از این مسیر عبور می کنند اما به دلیل نبود امکانات و همچنین ناشناخته ماندن ظرفیت های گردشگری این مسافران و گردشگران بدون هیچ توقفی از این شهر تاریخی عبور می کنند.

سبزوار به عنوان خاستگاه سربداران و با وجود دربرگیری مشاهیر بزرگی همچون بیهقی، خواجه نظام الملک، کاشفی، حاج ملا هادی سبزواری، عبدالاعلی سبزواری و دکتر علی شریعتی اما برای بسیاری از مسافران و مردم ناشناخته باقی مانده است و به گفته رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار تنها به تندیسی برای ثبت عکس یادگاری مدیران در این حوزه تبدیل شده است.

آمار گردشگران واقعی نیست

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار در گفت و گو با مهر ضمن اشاره به ظرفیت های بی شمار و تاریخی این شهرستان می گوید: گردشگری سبزوار یک تندیس فوق العاده زیباست که مدیران شهرستان با آن عکس یادگاری می گیرند.

مسعود پسندیده با بیان اینکه نمره زیر ساخت های حوزه گردشگری در این شهرستان «صفر» است و داشته های اندکی در این راستا وجود دارد ادامه می دهد: همه ساله با شروع فصل سفر، مسئولان شهری آمار۲۵ میلیون نفری گذر مسافر را برای سبزوار ارائه می دهند که در واقع این آمار واقعی نیست.

وی افزود: بنده جایگاه و موقعیت ویژه سبزوار در مسیر تهران-مشهد را انکار نمی کنم  و طبیعی است که مشتاقان علی ابن موسی الرضا(ع) بایستی از کمربندی این شهر برای رسیدن به مشهد عبور کنند اما هر چه تعداد از این مسافران در شهر توقف کنند و بازدیدی از بناها و آثار تاریخی شهر داشته باشند به رقم ۲۵ میلیون مسافر هرگز نخواهد رسید و صبت این آمار در پرونده گردشگری این شهرستان اشتباه است.

اماکن تاریخی امکانات حداقلی را هم ندارند

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار ادمه داد: بدون تردید عظمت و رویداد بسیار مهمی در پشت تک تک  بناهای تاریخی نهفته شده که فوق العاده منحصر به فرد است اما این اماکن از حداقل امکانات همچون سرویس بهداشتی و  یا حتی وجود شیر آب بهداشتی برخوردار نیستند.

وی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در ایام نوروز همین موضوع بوده که اغلب اماکن تاریخی ما فاقد تجهیزات مناسب و امکانات زیر ساختی ویژه گردشگری است و لذا چگونه می توان با وجود این کاستی ها نسبت به جذب گردشگر اقدام کرد.

پسندیده ادامه داد: بسته بودن درب تعداد بسیار زیادی از بناها وسراهای کهن این منطقه باعث شده تا این مطلب در ذهن مردم نقش بندد که سبزوار در حوزه جذب گردشگری چیزی برای معرفی ندارند در صورتی که این منطقه بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی را در خود جای داده است.

وی گفت: در سال گذشته با همکاری اداره میراث فرهنگی و حوزه گردشگری شهرستان تلاش کریدیم تا درب همه بناها حتی با  همین امکانات اندک برای بازدید مسافران و گردشگران باز شود تا مدیریت سبزوار به خاطر بی توجهی و سهل انگاری در حوزه میراث شاید به خد بیاید.

 پسندیده افزود: این تصمیم با این هدف اتخاذ شد تا مسئولان را به حرکت وا داشته و فکری برای تجهیز امکانات بناهای تاریخی بردارند اما ظاهرا تاثیر چندانی نداشت.

وی ادامه داد: بناهای تاریخی ما مظلوم واقع شده اند و لذا از فرمانداری سبزوار انتظار می رود تا بودجه ای برای حداقل زیرساخت های در حوزه گردشگری تخصیص دهد.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار یادآور شد: خوشحالیم که در طول سال گذشته  گفتمان گردشگری در بین مردم و رسانه ها برگردانده شده اما مسئولان به جای کار کردن هنوز  شعار می دهند  و دستور صادر می کنند.

اطلاع رسانی نشده است

وی گفت: ما فرمانداری را به عنوان دولت می شناسیم و امروز اگر ادعای کهن بودن دباید پاسخ داد که چرا در جزئی ترین مسائلی که می تواند گردشگر را به سمت شهر هدایت کند غفلت کردیم؟

همه ساله با شروع فصل سفر، مسئولان شهری آمار۲۵ میلیون نفری گذر مسافر را برای سبزوار ارائه می دهند که در واقع این آمار واقعی نیسترئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار یک نمونه از اهمال کاری مسئولان شهری را نبود یک تابلو در کمربندی شهر بیان کرد و افزود: در مسیر جاده تهران-مشهد هنوز تابلویی برای معرفی جاذبه های گردشگری سبزوار نداریم و فرمانداری به عنوان عالی ترین دستگاه اجرایی دولت در این شهرستان هنوز ورودی برای رفع این نقایص نداشته است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه دانشگاه های ما برخوردار از رشته های مرمت، معماری و گردشگری است اما باید این سوال مطرح شود که بازخورد این دانشجویان برای شهر تاکنون چه بوده است و این محصلان در حوزه گردشگری چه دستاوردی برای سبزوار داشتند؟

خانه های تاریخی جای خود را به برج می دهند

پسندیده با اشاره به این مطلب که مجموعه دستگاه های شهرستان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کوتاهی کردند ادامه داد: خانه های تاریخی ما یکی پس از دیگری در حال نابودی است و  وارثان این خانه ها به راحتی شناسنامه های این شهر را می کوبند و ساختمان های بدقواره و برج بنا می کنند و لذا حتی یکی از همین خانه ها برای راه اندازی پایگاه گردشگری از طرف دولت خریداری نمی شود.

قوانین دولتی سد راه جلب گردشگر

وی ضمن انتقاد از عملکرد برخی دستگاه های نظارتی شهر، اظهار کرد: در ایام نوروز سال گذشته در پارک بهمن سرمایه گذاربرای ارائه نان سنتی سبزوار اقدام به ایجاد تنور کرد اما دانشگاه علوم پزشکی این طرح را که به بهانه اینکه استانداردهای یک نانوایی را ندارد متوقف کرد.

پسندیده یادآور شد: توقف کار این سرمایه گذار که در راستای حوزه گردشگری اجرائی شده بود نشان داد هنوز مسئولان سبزوار مجاب نشدند که این یک اقدام جذب توریست است  اما سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی درخواست غیر فعال بودن کارگاه های شیرینی پزی سنتی و توزیع نان شیرینی سبزواری را صادر کرد.

ستاد خدمات سفر فرمایشی است

وی ادامه داد: در پایان هر سال ستادی تحت عنوان خدمات سفر برگزار می شود به نظر بنده این یک ستاد کاملاً فرمایشی است زیرا ادارت دور هم جمع می شوند و مانور آمادگی وظایف ذاتی خود را در این نشست اعلام می کنند در حالی که این اقدامات وظیفه همه ارگان هاست و کار ویژه ای انجام نمی دهند.

پسندیده افزود: هنر زمانی است که تمامی ادارات در کنار وظیفه ذاتی خود، مطلع گردشگر باشند.

وی ادامه داد: سازمان تاکسیرانی در یک اقدام جالب دوره ای برای رانندگان تاکسی های گردشی برگزار کرده تا در ایام نوروزبه جای پس زدن گردشگران با الفاظ  نادرست، راهنمای گردشگر باشند و اطلاعات اماکن تاریخی و گردشگری شهر را در اختیارمسافران قرار دهند.

وی تاکید کرد: پلیس راهنمایی  و رانندگی یکی از نهادهایی است که مستقیم با گردشگر سروکار دارد چه اشکال دارد پلیس به جای تذکر دادن یک بروشور اطلاع رسانی از حوزه شهرستان به مسافران ارائه دهد؟

وی ادامه داد: پلیس می تواند با یک جمله در نوروز به جای جریمه کردن از تذکر استفاده کند همین می تواند خاطره به یاد ماندنی برای مسافر از سبزوار به جا گذارد.

وی با بیان اینکه برخی مسئولان هنوز با اهمیت بناهای تاریخی آشنا نیستند گفت: برای مثال مناره خسروگرد سبزوار همزمان با تخت جمشید در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و یا مدرسه فخریه قدیمی ترین مدرسه علمیه فعال ایران در دوران خود بوده اما امروز کمتر کسی از این موارد آگاهی دارد.

ضعف در زیر ساخت ها و نبود طرح جامع سد راه گردشگری

نبود طرح جامع گردشگری سبزوار و ضعف در زیرساخت ها با توجه به اعتبارات محدود در حوزه گردشگری شهرستان سبزوار از جمله موانعی است که رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان به آن اقرار داشته و در این خصوص می گوید: این شهرستان فاقد طرح گردشگری است.

محمود رضا سلیمانی با بیان اینکه تدوین نقشه و طرح جامع گردشگری سبزوار یکی از دغدغه ها و اولویت های پیش رو بوده است اظهار کرد: نسبت به آماده سازی این طرح اقدام و به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ارسال شده است.

در حال حاضر تعداد دو هتل، دو مهمانپذیر،۱۳ واحد پذیرایی بین راهی و همچنین ۱۳ دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در این شهرستان فعالیت دارند که متناسب با نیاز شهرستان و ظرفیت های بالقوه در حوزه گردشگری نیست و نیاز به حمایت و سرمایه گذاری دارندوی با اشاره به «طرح شش مکان و ۶۰ رویداد» به عنوان یکی از مصوبات طرح جامع گردشگری سبزوار بیان کرد: امیدواریم امسال با اجرای این طرح گام های قابل توجهی برای جذب و جلب گردشگر در این شهرستان برداشته شود.

وی هدف از این طرح را تبدیل سبزوار از گذر به مقصد دانست و افزود: برای نخستین بار در این مکان ها آداب و رسوم، فرهنگ، صنایع دستی و بناهای تاریخی هر منطقه به مسافران و گردشگران نوروزی معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به کمبود زیرساخت های گردشگری و ارائه خدمات به گردشگران اظهار کرد: در حال حاضر تعداد دو هتل، دو مهمانپذیر،۱۳ واحد پذیرایی بین راهی و همچنین ۱۳ دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در این شهرستان فعالیت دارند که متناسب با نیاز شهرستان و ظرفیت های بالقوه در حوزه گردشگری نیست و نیاز به حمایت و سرمایه گذاری دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار ادامه داد: این شهر با معضل معبر و گذر در گردشگری نیز مواجه است، به رغم اینکه سبزوار در مسیر تهران – مشهد واقع است نتوانسته ایم تاکنون زمینه جذب مسافران را در این شهرستان فراهم کنیم.

سلیمانی همچنین با اشاره به اهمیت نقش و مشارکت مردم در رونق صنعت گردشگری ادامه داد: هر طرح و موضوعی که پیرامون موضوع گردشگری از طرف دولت ارائه شده ناموفق بوده و به سرانجام نرسیده اما در طرح هایی که خاستگاه مردمی داشته شاهد موفقیت و سرانجامی مطلوب بودیم و از همین رو باید ظرفیت های مردمی در حوزه گردشگری تقویت و جلب شود.