فرزین حق پرست

تبریز – مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: اهتمام مجموعه میراث فرهنگی بر احیای آئین های سنتی و بویژه مراسم و سنت های نوروزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزین حق پرست ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اجرای نمادین آئین سنتی تکم چی ها و سایاچی ها در آذربایجان شرقی به عنوان بخشی از ویژه برنامه طرح ملی نوروزگاه در کشور همزمان با ۱۱ استان کشور از ۲۵ تا ۲۸ اسفند سال جاری صورت خواهد گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تأکید بر اهتمام اداره کل میراث فرهنگی استان در احیای آئین های سنتی و به خصوص آئین های نوروزی، حفظ و احیای ميراث معنوی استان و انتقال آن به نسل های آینده را ضروری دانست.

وی از تكم چي و ساياچي ها به عنوان سفیران نوروزی و نوروز خوانان، در فرهنگ آذربایجان شرقی یاد کرد و افزود: تکم گردانی یکی از شاخه های فرهنگ شفاهی مردم استان به شمار می رود و نادیده گرفتن این رسم کهن به معنای فراموشی بخش قابل توجهی از فولکلور آذربایجان شرقی محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: رسم سایاچی ها نیز که در روزهای پایانی هر سال با گشت و گذار در روستاها و شهرهای مختلف، طی مراسم شعرخوانی، سال پربرکتی را برای ‌اهالی منازل آرزو می کردند، یکی از قدیمی ترین رسوم آذربایجان شرقی در ایام نوروز به شمار می رود.

حق پرست در خاتمه از اجرای آیین های سنتی و اصیل آذربایجانی از جمله موسیقی عاشقی، برپایی کارگاه پوشاک سنتی، مراسم سمنو پزان و نمایشگاه عکس و چندین برنامه متنوع و مفرح دیگر در قالب طرح ملی نوروزگاه در روزهای پایانی سال ۹۴ خبر داد.

گفتنی است رسم کهن تکم و تکم گردانی آذربایجان شرقی به شماره ثبت ۳۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و تکم چی ها و سایاچی ها که در گذشته های نه چندان دور، با عبور از کوچه ها و گذرهای شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی به وسیله ترانه خوانی و دست افشانی، خبر از آمدن فصل بهار می دادند، با اجرای نمادین هنرمندان در مراسم طرح ملی نوروزگاه در تبریز بازخوانی می شوند.