رحمانی موحد

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه آلودگی محور هراز نباید ادامه پیدا کند، گفت: آیین‌نامه راهنمایان گردشگری پس از 40 سال تغییر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران، «مرتضی رحمانی موحد» در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران برای نوروز 95 در فرمانداری آمل با اشاره به اینکه جاذبه گردشگری قله دماند افتخارات میراثی و گردشگری کشور است که به عنوان جاذبه طبیعی در آستانه رقابت برای ثبت جهانی است، عنوان کرد: نمی‌توانیم از محور هراز صحبت کنیم، اما خاک و معادن اطراف آن را نادیده بگیریم، خاک‌آلود بودن محور هراز زیبنده نیست.

وی با بیان اینکه در نگاه‌های ملی توسعه‌ای و سیاست‌های کلان کشور این توسعه آسیب‌پذیر است و نگاه‌های منفعت‌طلبانه و زودگذر را نمی‌پذیرد، عنوان کرد: آنچه برای دولت تدبیر و امید مهم است، این است که آنچه به عنوان دارایی و سرمایه در حوزه گردشگری مطرح است را حفظ کنیم.

رحمانی‌موحد با تاکید بر اینکه حتی در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز پنج برابر شدن ایرانگردان خارجی از سیاست‌های گردشگری کشور تعیین شده افزود: از طریق همین سرمایه‌ها و دارایی‌ها است که می‌توان به افزایش جذب گردشگر کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گردشگری، آب درمانی و طبیعت‌گردی قله دماوند نباید از دست برود، گفت: اگر آلودگی فعلی در محور هراز ادامه پیدا کند، این محور دچار آسیب شده و تمام جاذبه‌های آن فراموش خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به اینکه قله دماوند توانایی اجرای طرح‌های طبیعت‌گردی را دارد، عنوان کرد: با کمک فدراسیون‌ها و تشکل‌های کارگری، استانداری گردشگری ماجراجویانه در سازمان استاندارد به تصویب رسیده و اجرایی شده است و از این رو از طریق همین جاذبه‌ها است که می‌توان این طرح‌ها را اجرایی کرد.

به گزارش ایسنا، رحمانی موحد با اعلام اینکه از سال 54 قوانین مربوط به راهنمایان گردشگری تغییر نکرده بود، افزود: این قانون هیچ بازبینی نشده بود، اما پس از یک بررسی طولانی و همه جانبه، آیین‌نامه راهنمایان گردشگری، تاریخی و میراثی در هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد و در حقیقت این قانون پس از 40 تغییر کرد.

وی ادامه داد: براساس این قانون، راهنمایان گردشگری به سه حوزه تخصصی تقسیم می‌شوند و تورهای گردشگری از این پس براساس این دسته‌بندی از راهنمایان استفاده خواهند کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه مشکل ماهواره در هتل‌ها رفع شده است، اظهار کرد: درخواست هتل‌داران به میراث فرهنگی ارائه شده و سپس ما به وزارت ارشاد ارسال می‌کنیم و پس از ارائه، مجوز میزان دسترسی از سوی وزارت ارشاد برای مجموعه تعیین می‌شود.