مکان تاریخی

مدیرکل امور پایگاه‌های جهانی گفت:  بنابراین تا زمان حل این مشکل، اعتبارات پایگاهها به اداره کل میراث فرهنگی استانها اختصاص داده می شود.

فرهاد عزیزی به خبرنگار مهر گفت: در زمان دولت های گذشته، اعتبارات پایگاه های جهانی میراث فرهنگی در سازمان مرکزی نگه داشته و به صورت متمرکز هزینه می شد اما از سال ۸۷ این اعتبارات به اداره کل استانها ابلاغ شد. هنوز هم طبق همان روال پیش می رود. گرچه این اعتبارات برای پایگاهها هزینه می شود اما هنوز در اختیار اداره های استانی قرار دارد. به همین دلیل در نظر داریم تا این اعتبارات مستقیما به پایگاهها داده شود.

وی افزود: برای اینکه اعتبارات میراثی به پایگاهها داده شود و یا در اختیار استانها باشد، اختلاف نظر وجود دارد. یکی اینکه دادن اعتبار به اداره های استانی موجب می شود که مدیر پایگاه برای انجام هر کار و طرحی با اداره استانی هماهنگ شود. در استان چون تشکیلات مالی وجود دارد کار برای ما آسان است اما از طرف دیگر اداره های استانی به رغم اینکه پایگاههای جهانی برنامه مصوب دارند، اما هزینه هایی می کنند که طبق برنامه های مصوب ما نیست.

از دو سال پیش اعتبارات طبق قانون محاسباتی دولت به اسم و خاص پروژه های دارای فصول، تعریف شده است. هزینه اعتبارات در جای دیگر تخلف است. بنابراین سعی کردیم این تخلفات را در دوسال اخیر به حداقل برسانیم. اما چون پایگاهها دارای پروژه های مستقل هستند، بهتر است فرایندی پیش بینی شود که بتوانیم پلان مدیریت یونسکو را در این پایگاهها اجرا کنیم.

عزیزی راه حل این مشکل و اختلافات را در تشکیل هیات امنای پایگاههای جهانی مطرح کرد و گفت: یکی از راهها این است که اعتبارات تحت نظر هیات امنا به مدیریت پایگاهها اختصاص پیدا کند. با این حال اعتبارات زیاد نبود ولی اکنون میزان این اعتبار افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در مجموع از کل اعتبارات سازمان میراث فرهنگی ۲۰ درصد از سوی سازمان مدیریت به ما تخصیص پیدا کرده است بقیه این اعتبار نیز در طول سال اختصاص می یابد.