اوایل انقلاب حفاری‌های غیر مجاز در ارگ تاریخی بلقیس به حدی بوده که خاک این ارگ را با کامیون بیرون می بردند و اهالی نزدیک به این ارگ تاریخی، برای خود کار و کاسبی راه می انداختند.

ارگ بلقیس

علیرضا نجفی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس به خبرنگار مهر گفت: اوایل انقلاب خاک قلعه تاریخی بلقیس سه، چهار محدوده بالاتر بود اما آنقدر حفاری های غیر مجاز در آن انجام می شد که خاک های ارگ را با کامیون را از این قلعه خارج می کردند.

وی افزود: حفاری های این ارگ تاریخی به حدی بود که باید جلوی پایمان را می دیدیم وگرنه در چاله می افتادیم روزی یکی از پیرمردهای این محدوده به من گفت که در گوشه این قلعه قهوه خانه داشته و برای حفاران چای و غذا آماده می کرد. اتفاقا درآمد خوبی هم از این راه به دست آورده بود!

ارگ بلقیس

نجفی گفت: حفاری های غیر مجاز در این محدوده کمتر شده است و پس از استقرار پایگاه میراث فرهنگی دیگر شاهد حفاری نبودیم با این حال جای پای حفاران غیرمجاز در داخل ارگ به خوبی مشاهده می شود چون زمین های این جا را سوراخ کرده اند.

نجفی همچنین به نقل از یکی از مالکان زمین های کشاورزی اطراف ارگ بلقیس گفت که وقتی برای برداشت خاک آمدم اجازه نمی دادند پس مجبور به پرداخت هزینه یک هفدهم قلعه شدم یکی از دروازه ها را برای بردن خاک تخریب کرده بودند. مالکان زمین های اطراف خاک قلعه را می بردند و برای کشاورزی از آن استفاده می کردند.

ارگ بلقیس

نجفی بیان کرد: این قلعه مالک خصوصی دارد در زمین های این اطراف گندم و جو می کاشتند ولی نمی دانیم دقیقا از چه زمانی به ارگ نزدیک شدند. عقب نشینی زمین های اطراف قلعه به راحتی امکان ندارد چون این زمین ها در اصلاحات ارضی واگذار شده است. حتی زمین ارگ نیز مالک خصوصی دارد انی مالک یکی از خان های قدیمی بوده است سندش هم مربوط به قبل از انقلاب است این سند را به من نشان دادند.

وی افزود: در کنار دروازه ضلع جنوب غربی ارگ بلقیس یک برج دیده‌بانی بود که ارتفاعش زیاد بوده است، اما در اوایل انقلاب به بهانه نصب دکل‌های برق آن را تسطیح کردند.