فارس

معاون گردشگری کشور بر لزوم تدوین بسته‌های جدید گردشگری که دارای تنوع و تکثر بوده و فراگیری مناسبی را داشته باشد، با هدف توسعه این صنعت، در تمام استان‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، مرتضی رحمانی‌موحد عصر روز یکشنبه – 17 خرداد – در نشست هم‌اندیشی مدیران کل میراث فرهنگی 5 استان کشور در شیراز گفت: تعیین و مدیریت هدفمند مسیرهای گردشگری با هدف توزیع سفر و معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته شده از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی کشور است.

وی با بیان اینکه تاکنون تورسازی تنها در تهران انجام می‌شد و سایر استان‌ها از این برنامه‌ها منتفع می‌شدند، گفت: اکنون هر استان باید تور و بسته‌های سفر در راستای سیاست‌های جذب گردشگر اقدام کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تورهای تعریف شده از سوی هر استان می‌تواند سایر استان‌ها را نیز منتفع کند، گفت: تورهای جدید گردشگری باید متناسب با ذائقه و سلیقه و گردشگران تعریف شود .

او لزوم تغییر رویکردها به گردشگری را یکی از ملزومات در تعریف و تدوین تورها دانست و اجرایی شدن مطالب بررسی و مطرح شده در جلسات هم‌اندیشی را زمینه ساز بهبود وضعیت گردشگری و ایرانگردی عنوان کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم حضور و فعالیت همه فعالان حوزه گردشگری در بخش‌های خصوصی و دولتی برای اخذ تصمیم‌های تاثیرگذار در این عرصه،‌ مشارکت جدی‌تر دستگاه‌های مرتبط با صنعت گردشگری از جمله حمل و نقل، امداد، اماکن، امنیت گردشگران را ضرورتی برای رسیدن به موفقیت دانست.

رحمانی‌موحد همچنین گفت: با توجه به مباحث مطرح شده در این نشست چهار سرفصل اصلی در تدوین تقویم و بسته‌های جدید برای پنج استان فارس، اصفهان،‌ یزد،‌ چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد، به‌صورت منطقه‌ای تعریف می‌شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: چهار جاذبه کلیدی زیارت، طبیعت، فرهنگی تاریخی، آداب و رسوم باید در بسته‌های گردشگری جدید پیش‌بینی و تلفیق این موارد سبب رضایت تمام سلیقه‌ها ‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه اقلیم نیز در تعریف این بسته‌ها دخالت و تأثیر دارد گفت:‌ بسته‌های سفر و تورهای گردشگری باید به گونه‌ای طراحی و تعریف شود که توزیع مناسب سفر در طول سال را در برداشته باشد نه اینکه تنها برای فصول خاصی از سال تعریف شود.

رحمانی‌موحد با بیان اینکه تعریف محورهای مختلف، متنوع و دارای جاذبه‌های متعدد در تدوین بسته‌های گردشگری ضروری است، خاطرنشان کرد:‌ طولانی بودن محورها بدون داشتن جاذبه‌های گردشگری سبب خسته شدن گردشگران می‌شود بنابراین محورهای گردشگری به گونه‌ای تعریف شود که در هر محور جاذبه‌های مختلفی پیش‌بینی شود.

وی از برگزاری جلسه‌ای تخصصی در راستای اجرایی کردن تصمیمات این نشست طی هفته آینده در تهران خبر داد و تصریح کرد:‌ مدیران میراث فرهنگی استان‌های کشور و معاونان گردشگری آنها، رؤسای تشکل‌های گردشگری و فعالان این حوزه در این نشست حضور داشته باشند و باید بسته‌های قابل ارائه به گردشگران، محورها و مسیرهای گردشگری، مسیرهای جدید پیشنهادی و کاتالوگ و یا کلیپ معرفی جاذبه‌های استان خود در حد 25 تا 30 ثانیه را همراه بیاورند.

معاون گردشگری کشور با تأکید بر اینکه هر استان در ماه مبارک رمضان امسال جاذبه‌های گردشگری استان خود را در دیگر استان‌های کشور در قالب بیلبوردها و تبلیغات محیطی و شهری معرفی کنند، عنوان کرد: بخشی از این تبلیغات نیز می‌تواند در سایت‌های میراث فرهنگی انجام شود.

رحمانی‌موحد بیان کرد: تا دو هفته آینده یک سری دفاتر به عنوان مجری و یک سری از دفاتر به عنوان پشتیبان تعریف می‌شوند و تا پیش از ماه مبارک رمضان با همکاری تشکل‌ها و دفاتر این پنج استان در جلسه‌ای تعیین می‌شود و نحوه فعالیت‌ها در راستای ساماندهی آنها انجام می‌شود.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی استان فارس نیز گفت: نبود یک تقویم گردشگری در استان‌ها موجب شده که فعالیت در حوزه گردشگری در کل کشور از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد.

امیر سبوکی استان‌های یزد، فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری را نیازمند یک برنامه استراتژیک و تقویم گردشگری دانست و به راه اندازی جشنواره های گردشگری در قالب یک تقویم مشترک در استان ها اشاره و اضافه کرد: متاسفانه در زمینه برند سازی در حوزه گردشگری هم موفق عمل نکرده‌ایم و می‌طلبد در استان‌ها هر چه سریعتر برند گردشگری نیز تهیه شود.

مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور نیز گفت: عزم جدی دولت تدبیر و امید توسعه گردشگری است.

علی‌باقر نعمتی افزود: استان‌های فارس، یزد و اصفهان به عنوان استان‌های برخوردار تلقی می‌شوند و استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری استان‌های پر استعدادی به‌شمار می‌روند که در کنار این 3 استان تکمیل کننده یک پازل گردشگری می‌شوند.

نعمتی بر لزوم معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های گردشگری دو استان کهگیلویه و بویر احمد و چهار محال و بختیاری تاکید و خاطرنشان کرد که تعریف بسته‌های گردشگری و اطلاع‌رسانی همچنین تورهای داخلی باید در این استان‌ها در اولویت قرار گیرد.