اشکفت سلمان

راه اندازی باشگاه تیراندازی در منطقه باستانی«اشکفت سلمان» شهرستان ایذه تهدیدی جدی برای این منطقه به حساب می آید که دل نگرانی هایی را نیز برای دوستداران میراث فرهنگی این شهرستان ایجاد کرده است.

 با توجه به اینکه ایذه قرار است ثبت جهانی شود، دوستداران میراث فرهنگی این شهرستان حساسیت خود نسبت به موضوعات میراث فرهنگی را افزایش داده اند. قرار است باشگاه تیراندازی در مجاورت « اشکفت سلمان » در شهرستان ایذه راه اندازی شود که این موضوع دوستداران میراث فرهنگی این شهرستان را نگران کرده است.

یکی از کوهنوردان و دوستداران طبیعت شهرستان ایذه در این باره گفت: مردم ایذه مکان مناسبی برای تفریح ندارند. تنها فضای سالم و طبیعی در منطقه «تنگ آبزا» است که متاسفانه با خبر شدیم قرار است محلی برای تیراندازی شود.

عبدالمحمد باقرپور افزود: در منطقه تنگ آبزا برنامه های متنوعی انجام می شود که آموزش نیروهای امداد و نجات، صخره نوردی و کوه نوردی از جمله برنامه های ورزشی مفیدی هستند که همواره توسط دوستداران ورزش و طبیعت در این مکان برگزار می شود.

وی اظهار کرد: گفته می شود قرار است محلی با مساحت هفت تا هشت هزار متر برای راه اندازی میدان تیراندازی در محل مذکور در نظر گرفته شود. جای تعجب دارد که چگونه منابع طبیعی با چنین کاری موافقت کرده است. این محیط، جزئی از منابع طبیعی ملی به شمار می آید.

این فعال ورزشی با بیان اینکه با هرگونه ساخت و ساز در این محل مخالف هستیم، افزود: در این محل گونه های حیوانی و پرندگان نادری از جمله کمرکولی، سمور، جغد و … زیست می کنند و با هر گونه ساخت و ساز، آسیب جدی به این گونه های نادر وارد می شود.

باقرپور تاکید می کند: این محل باید دست نخورده باقی بماند. بار ها در اینجا آتش سوزی شد و ما اولین داوطلبانی بودیم که برای اطفای حریق قدم برداشتیم. حتی در مسیر، نهال کاری های فراوانی انجام دادیم که با کوله پشتی نهال ها را آبیاری می کردیم.

وی با بیان اینکه ما به طبیعت ایذه عشق داریم، افزود: ما مخالف توسعه شهر و سرمایه گذاری نیستیم، اما هر فعالیت باید در مکان مناسب صورت گیرد.

این فعال ورزشی ایذه گفت: فعلا با پیگیری هایی که صورت گرفته، ساخت و ساز انجام نشده است. پیش از این با فرمانداری شهرستان ایذه نیز صحبت هایی داشتیم که همچنان پاسخ مناسبی دریافت نکردیم.

آب واجب تر است

تنها ورزشکاران مخالف ساخت باشگاه تیراندازی در محل تنگ آبزا نیستند. فعالان میراث فرهنگی این شهرستان نیز در مقابل چنین اقدامی موضع گرفتند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ایذه در این خصوص می گوید: از دیدگاه ما این موضوع را که با عنوان «مجتمع توریستی – تفریحی» ذکر کردند، قابل پذیرش نیست. چون طی آخرین پیگیری ها، تاکنون به صورت مکتوب از طرف سازمان میراث فرهنگی مجوزی برای ساخت و ساز صادر نشده است.

فرامرز خوشاب توضیح می دهد: شاید موافقت های ابتدایی در حریم درجه یک یا عرصه مصوب شده باشد، اما مجوز رسمی برای تاسیس از طرف اداره کل میراث فرهنگی صادر نشده است.

وی اظهار کرد: از دیدگاه یک دوستدار میراث فرهنگی که آشنایی حداقلی با اصول گردشگری دارم، اعلام می کنم که بنای اشکفت سلمان کاربری فرهنگی دارد و بنای فرهنگی از نظر ما برای گردشگر بسیار پر اهمیت و حساس است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ایذه افزود: در کنار محوطه باستانی اشکفت سلمان که قرار است ثبت جهانی شود و مقدمات ثبت جهانی آن را فراهم کردیم، احداث این بنا نه تنها تاثیر مثبت ندارد، بلکه سبب خدشه دار شدن وجهه ملی و بین المللی کشور در حوزه میراث فرهنگی می شود.

خوشاب تاکید کرد: برای جایی که هنوز آب آشامیدنی مناسب برای گردشگران خارجی و داخلی ندارد آیا آب نوشیدنی و امکانات رفاهی اهمیت بیشتری دارد یا احداث سالن تیراندازی؟

وی با بیان اینکه محل تنگ آبزا هم اکنون توسط گروه های کوه نوردی به عنوان مکانی برای صخره نوردی و آموزش امداد و نجات استفاده می شود، می افزاید: با توجه به شنیده های ما که این مکان ظرفیت برگزاری مسابقات بین المللی صخره نوردی را دارد تمام قد از صخره نوردی در این منطقه حمایت می کنیم. به این دلیل که صخره نوردی کاملا با محیط طبیعی و همخوان با طبیعت اطراف سایت باستانی تطابق دارد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ایذه گفت: در محل طبیعی یاد شده نیاز به احداث هیچ گونه سازه مصنوعی نیست. وجود محلی برای صخره نوردی در جذب گردشگر و توریسم می تواند موثر و مفید باشد. همچنین این محل می تواند کمک خوب و شایان توجهی در زمینه تبلیغات و بازدید از سایت باستانی اشکفت سلمان و سایت باستانی همجوار باشد.

خوشاب توضیح می دهد: اداره کل میراث فرهنگی استان برنامه های تعریف شده ای برای سرمایه گذاری دارد و هر کسی که مایل به انجام سرمایه گذاری است قطعا از جانب ما و اداره کل میراث فرهنگی مورد استقبال قرار می گیرد. نقد ما تنها بر انجام کار شناسی دقیق برای انتخاب محل سرمایه گذاری است. محل یادشده هیچ گونه مناسبتی برای راه اندازی میدان یا سالن تیراندازی ندارد.

گفته می شود اشکفت سلمان بزرگ ترین خط نوشته میخی عیلام نو را در خود جای داده است. اشکفت سلمان در جنوب ایذه واقع شده و شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره عیلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان است.

باشگاه خارج از حریم است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایذه نیز گفت: شخصی که پیگیر ساخت و ساز است استعلام اولیه را برای ساخت باشگاه تیراندازی گرفته است.

جلیل رحمانی افزود: محلی که قرار است در آنجا ساخت و ساز صورت گیرد در محدوده ضوابط ما نیست و ۵۰ متر از حریم ما فاصله دارد. قطعا اگر در محدوده ضوابط ما بود، اقدامات قانونی مرتبط را انجام می دادیم و با هیچ شخص یا سازمانی تعارف نداریم.

وی همچنین یادآور می شود: محل ذکر شده که قرار است در آنجا باشگاه تیراندازی ساخته شود حدود نیم هکتار در نظر گرفته شده که برخی به اشتباه می گویند ۱۲ هکتار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ایذه با بیان اینکه مجوز ساخت و ساز در عرصه داده نمی شود، اما در حریم با ضوابطی می شود ساخت و ساز کرد، افزود: متولی ساخت باشگاه در نظر دارد یک طرح گردشگری را در قالب رستوران، باغ و… پیاده کند. اخیرا فرم های اولیه برای انجام کارهای ابتدایی گرفتن مجوز را دریافت کرده است که باید با معاونت گردشگری در میان بگذارد.

رحمانی تاکید می کند: عرصه و حریم اشکفت سلمان بسیار زیاد و در حدود ۱۲ هکتار است و باشگاه تیراندازی با فاصله ۵۰ متری از این حریم ساخته می شود.

مناقشه ای بی پایان

ساخت و ساز در حریم و عرصه محوطه های باستانی همواره محل مناقشه میان دوستداران میراث فرهنگی و متولیان ساخت و ساز است.

فعالان میراث فرهنگی هراس دارند که مبادا این ساخت و ساز ها به فرایند طرح ثبت جهانی آسیب وارد کند.

گفته می شود دوستداران میراث فرهنگی این شهرستان در نظر دارند موضوع ثبت جهانی بناهای باستانی ایذه را مطرح و دنبال کنند.