تپه‌

باستان‌شناس موسسه شرق شناسی شیکاگو ضمن اشاره به اهمیت یک تپه باستانی کوچک، گفت: کسانی که معتقدند تپه های باستانی مهم نیستند و می توانند خراب شوند، باید توسط دولت محاکمه شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، تخریب تپه‌های اقماری چغامیش این روزها به خبر مهم رسانه‌های کشور تبدیل شده اما سازمان میراث فرهنگی سعی در تکذیب آن دارد.

در این باره، عباس علیزاده که کاوش‌های متعددی در تپه چغامیش و چغابنوت در استان خوزستان را رهبری کرده و اکنون در موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، باستان‌شناسی پیش از تاریخ تدریس می‌کند به خبرنگار مهر گفت: از این نوع تخریب ها هر روز در ایران انجام می‌شود و افسوس که سازمان میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد.

پیش از این غلامعلی باغبان کوچک، مدیر اداره میراث فرهنگی دزفول و عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی اعلام کرده بود که «در اطراف تپه اصلی چغامیش تپه‌های اقماری در اندازه‌ها و ارتفاعات متفاوت وجود دارد که تپه فضیلی یکی از این تپه‌ها با ارتفاع بسیار کم در اندازه نیم متر از سطح زمین است، البته میراث فرهنگی به دلیل اهمیت تپه چغامیش و برای حفاظت از آن تپه‌های اقماری را نیز مورد توجه و حفاظت قرار می‌دهد. متاسفانه کشاورزی که این تپه در زمین وی قرار گرفته بدون استعلام از میراث فرهنگی شهرستان و استان و بدون اطلاع رسانی اقدام به تسطیح این تپه کرده که میراث فرهنگی دزفول به محض اطلاع از این موضوع از ادامه کار این کشاورز جلوگیری کرده است. پس از ممانعت از کار وی کارشناسان میراث فرهنگی به محل اعزام شده و از محل تپه بازدید کردند، پس از بررسی، کارشناسان، تپه را فاقد ارزش فرهنگی تاریخی اعلام کردند. اما میراث فرهنگی به دلیل اقدام خودسرانه و عدم استعلام به منظور تسطیح منطقه، کار کشاورز را متوقف و موضوع را از لحاظ قانونی پیگیری می‌کند. با توجه به سابقه تعرض‌های گذشته، اداره میراث فرهنگی برای جلوگیری از تعدی کشاورزان به تپه فضیلی با نظارت کارشناسان استان به صورت کاملا محدود و کنترل شده اجازه کشت دیم بدون هیچ گونه دخل وتصرف در محدوده این تپه را داده است

در این باره نیز علیزاده واکنش نشان داد و گفت: بنه فضیلی در چند کیلومتری شمال غربی چغامیش واقع شده و در سال‌های ۱۹۶۰ توسط هیات باستان شناسی دانشگاه شیکاگو گمانه‌ای در آن زده شد که نشان داد بنه فضیلی به همان قدمت ۸۵۰۰ ساله چغامیش است اما استقرار در آن به تداوم چغامیش نبود و پس از چندی به صورت یک دهکده کوچک متروک تبدیل شد.

این باستان‌شناس عضو موسسه شرق شناسی شیکاگو تأکید دارد: همه تپه‌های باستانی مهم هستند چون در هر کدام برگی از تاریخ نهفته است. بنه فضیلی یکی از کهن ترین استقرارهای خوزستان است، مانند چغابنوت و چغامیش که تپه های بسیار مهمی هستند.

وی با بیان اینکه تپه چغاپهن نیز مهم است، گفت: متوجه نمی‌شوم چرا می گویند یک تپه باستانی هر اندازه هم کوچک، می‌تواند مهم نباشد؟

علیزاده تصریح کرد: چغامیش یک استقرار مادر بود و اقماری کوچکتر داشت. کسانی که می گویند تپه های باستانی مهم نیستند و می تواند خراب شود، باید توسط دولت محاکمه شوند.