بزرگترین رویداد گردشگری خاورمیانه امسال در حالی برگزار شد که بخش خصوصی جای خالی نمایندگان و متولیان دولتی را جبران کرد؛ آنها حتی به جای نمایندگان دولت ایران پاسخ متقاضیان سفر به ایران را می دادند!

ایران

به گزارش خبرنگار مهر، کافی است نگاهی به آمارهای گردشگری ایران انداخته شود و یا ملیت گردشگران انبوهی که در همه ماه‌های سال به مشهد شیراز و قم می روند را مورد ارزیابی قرار داد تا متوجه شد بیشترین حجم گردشگران خارجی وارد شده به ایران، گردشگران منطقه خاورمیانه و همسایگان هستند.

به طور حتم ایران در میان کشورهای خاورمیانه بیشتر شناخته شده است تا کشورهای قاره های دیگر. همچنین سفر گردشگران حوزه خاورمیانه به ایران بسیار راحت تر از سفر به دیگر کشورهاست از سوی دیگر ایران در نزدیکی قطب های گردشگری دنیا مانند ترکیه است که میتواند به واسطه همجواری با آنها از این فرصت برای جذب گردشگران استفاده کند.

اما مسئولان دولتی و متولیان گردشگری در کشور نسبت به این موضوع توجه کمتری دارند و با تصور اینکه باید زمینه ورود گردشگران اروپایی به ایران را فراهم کرد و نه گردشگران عرب، از شرکت در نمایشگاههای گردشگری مهم دنیا از جمله ATM دبی خودداری می کنند با توجیه اینکه ما بازار گردشگری خود را از کشورهای حوزه خاورمیانه داریم بنابراین باید محصول گردشگری خود را در بازارهای اروپایی و کشورهای دیگر که قطب گردشگری هستند، عرضه کنیم.

این سخنان مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور است که در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت شرکت نکردن در نمایشگاههای گردشگری کشورهای همسایه اعلام می کند.

نمایشگاه گردشگری دبی

شاید یکی از چند علت نداشتن بازار مهم گردشگری با وجود جاذبه های زیاد فرهنگی و تاریخی را همین عدم حضور ایران در نمایشگاههای خارجی دانست و شاید اعمال سلیقه معاونان گردشگری که هر یک از آنها وقتی بر صندلی مدیریت می نشینند بنا به سلیقه خودشان عمل می کنند گاهی مدیران این بخش موافق شرکت در نمایشگاه‌های خارجی هستند و برای آنها حتی ستاد برگزاری نمایشگاه‌ها را تشکیل می دهند و برخی مانند معاون گردشگری فعلی اعتقادی به شرکت در نمایشگاههای گردشگری مهم ندارد.

با این حال این هفته بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری ATM مانند سالهای گذشته به مدت چهار روز از چهارم تا هفتم می ۲۰۱۵ در مرکز همایش ها و نمایشگاههای دبی برگزار شد و سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری دولت ایران در آن حضور نداشت.

این درحالی بود که شرکت کنندگان از این نمایشگاه از ۱۵۷ کشور مختلف و  ۶۸ ملیت بوده‌اند و به دلیل حضور سازمانهای گردشگری ملی، دولتهای مستقل محلی، تورگردانان، خطوط هوایی، آژانس های گردشگری، هتلها، اقامتگاهها، اپراتورهای تلفن همراه، رسانه های گردشگری، شرکت ها و سازمانهای وابسته به گردشگری، شرکت های ارائه کننده کارت اعتباری، دفاتر ملی و عمومی و … یکی از مهمترین نمایشگاه های بین المللی گردشگری شناخته می شود.

وقتی کیش در صحنه برپایی نمایشگاه مات شد

در این میان کشورهای عربی مانند قطر، عمان و… که اتفاقا در نمایشگاه امسال همجوار با غرفه ایران بودند، سعی می کنند با جذب گردشگران خاورمیانه به سمت کشورشان حتی گردشگرانی که قصد ورود به ایران دارند را نیز جذب کنند بنابراین از هر فرصتی برای رقابت با ایران استفاده می کنند این درحالی است که ایران خود را رقیب آنها نمی داند و همین می شود که این کشورها گردشگران بیشتری از ایران دارند.

نمایشگاه گردشگری دبی

اما امسال بخش خصوصی وارد عمل شد و در این نمایشگاه غرفه ای حدود ۱۳۵ متر مربع را در نمایشگاه به خود اختصاص داد تا در آن شرکت های گردشگری حضور پیدا کنند و مناطق آزاد اروند و کیش نیز به ارائه محصول گردشگری خود بپردازند.

اما چند روز مانده به برگزاری نمایشگاه، منطقه آزاد کیش به رغم اینکه متقاضی حضور در این نمایشگاه بود و حتی بخش هایی از غرفه ایران نیز با لوگوی کیش طراحی شده بود، اما تنها ده روز مانده به برگزاری نمایشگاه از حضور در آن انصراف داد و دست برپا کننده غرفه در ایران را خالی گذاشت.

این درحالی بود که کیش در نزدیکی دبی قرار دارد و مدعی قطب تبدیل شدن به گردشگری است حتی بسیاری از چک پاسپورت ها نیز در این جزیره انجام می شود و شعار گردشگری حلال را سر می دهد ولی اعلام کردند که نمایشگاه دبی بازار هدف کیش نیست. با این حال اروند همچنان بر حضورش اصرار داشت تا در کنار آژانس های گردشگری ایران بتواند به دنیا معرفی کند که اروند در جنوب ایران نیز جاذبه هایی برای دیدن دارد.

نمایشگاه گردشگری دبی

اکبر غمخوار یکی از آژانسداران شرکت کننده در نمایشگاه گردشگری دبی است که در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: امسال با توجه به اتفاقات منطقه خاورمیانه، سفر به کشورهای سوریه، مصر و تونس کم شد ولی استقبال از ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس خوب بود. بنابراین توانستیم در این نمایشگاه توافقات خوبی با طرف های تجاری خود برای سفر به ایران داشته باشیم.

وی ادامه می دهد: بسیاری از شرکت کنندگان در این نمایشگاه به دنبال نمایندگان دولت ایران در غرفه بودند چون در همه غرفه ها نمایندگانی از دولت کشورها چه در بخش توریست و یا بخش های دیگر مرتبط با سفر حضور دارند جز ایران. متاسفانه هیج نماینده ای از دولت ایران در این نمایشگاه حضور نداشت تا به سوال این بازدیدکنندگان پاسخ دهد ما تا جای ممکن پاسخگوی آنها بودیم ولی بسیاری از افراد حضور نمایندگان دولتی را می پسندند و می خواهند پاسخشان را که عموما شامل موضوعات کلان و کلی است، از طریق آنها دریافت کنند. حضور مقامات دولتی در غرفه هر کشوری یک پشتوانه است این نمایشگاه بزرگترین پدیده گردشگری خاورمیانه است که همه شرکت کنندگان در آن برای جذب توریست درحال مذاکره هستند بنابراین همه باید در آن شرکت کنند

نمایشگاه گردشگری دبی

غمخوار که سالهای متعدد در این نمایشگاه حضور پیدا کرده ادامه می دهد: گردشگران ایران تنها از امارات و یا کشورهای عربی نیستند این نمایشگاه نیز هدفش تنها جذب گردشگران خاورمیانه نیست بلکه از کرواسی و کشورهای اروپایی نیز در اینجا غرفه دارند.

ابراز تاسف بازدیدکنندگان

در زمان برگزاری این نمایشگاه شهرداران تبریز و اصفهان با حضور در بزرگترین رویداد گردشگری خاورمیانه از غرفه ایران بازدید کردند و به همراه نمایندگان انجمن های صنفی گردشگری از اینکه بخش خصوصی در این نمایشگاه فعال است، ابراز خوشنودی کردند ولی از اینکه غرفه ایران نسبت به غرفه کشورهای دیگر خالی از نمایندگان دولت است ابراز تاسف کردند.

در این میان غیر از شرکت نمایشگاههای گردشگری که غرفه هایی را برای حضور بخش خصوصی طراحی کرده بود، بخش های خصوصی دیگر مانند برخی از آژانس های هواپیمایی و یا شرکت های سرمایه گذاری گردشگری نیز در این نمایشگاه غرفه هایی را به خود اختصاص داده بودند.

با این حال شرکت کنندگان ایرانی سعی می کردند حتی با عرضه و معرفی صنایع دستی بخشی از کاستی تبلیغاتی ایران را جبران کنند.

بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری ATM  درحالی این هفته کار خود را پایان داد که شعار آن در سال ۲۰۱۵ سفر خانوادگی بود و متولیان دولتی گردشگری در ایران برای چندمین بار نه تنها در آن حضور پیدا نکردند بلکه حمایت های معنوی خود را نیز از بخش خصوصی فعال در ان نمایشگاه دریغ کردند. اما این موضوع باعث نمی شود تا بخش خصوصی بازهم برای حضور در این نمایشگاه منتظر بی سلیقگی ها بماند و سرمایه گذاری در این بار را معطل متولیان دولتی کند.