ورامین

جاذبه های گردشگری ورامین با کاروانسرای دیرگچین و قصر بهرام که اکنون در اختیار سمنان و قم است، تکمیل می شود. به همین علت فرماندار از نامه نگاری ها برای پس گرفتن این دو کاروانسرا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ورامین یا همان وارنای ثبت در اوستا یکی از شهرستانهای کلان شهر تهران است که درباره ویژگی های گردشگری و جاذبه های میراثی آن کمتر صحبت شده است. اصلا این شهر را به خاطر اتفاقات ناخوشایندش در سالهای گذشته بیشتر می شناسند تا داشتن ظرفیت ها و جاذبه هایش.

شاید کمتر کسی در کلان شهر تهران باشد که بداند این شهرستان دارای بهترین باغات پسته، بناهای تاریخی عظیم و حتی کویر بکر است. ناشناخته ماندن جاذبه های این شهرستان سبب شده تا حتی افراد زیادی از این شهرستان به تهران مهاجرت کنند غافل از اینکه با اندکی تلاش می توان ظرفیت های آن را به کار گرفت. مانند بخش خصوصی فعال در روستای جواد آباد که به فکر ایجاد یک ایران مینیاتوری افتاده است و می خواهد در طی چندین سال هزار میلیارد تومان در این روستا سرمایه گذاری کند تا بزرگترین و ویژه ترین ماکت از جاذبه های گردشگری و تفریحی ایران را در این روستا بسازد.

به طور حتم این سرمایه گذار ظرفیتی در یک روستا دیده که می خواهد از آن برای ایجاد اشتغال دو هزار نفر تنها برای ساخت آن استفاده کند بنابراین در آینده ای نه چندان دور این روستا که اتفاقا در نزدیکی بزرگراه حرم تا حرم نیز قرار دارد، به یک قطب گردشگری تبدیل خواهد شد. در آن صورت است که بسیاری از افراد مهاجرت کننده از ورامین به تهران دوباره به محل زندگی خود بر می گردند.

این شهرستان اکنون دارای 187 بنای تاریخی است که بیش از 87 اثر از آن در فهرست میراث ملی قرار گرفته است. محسن خوانساری فرماندار شهرستان ورامین در حاشیه بازدید خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از جاذبه های گردشگری و تاریخی این شهرستان گفت: کویر این شهرستان بسیار بکر است و می توان از آن برای اکوتوریسم بهره برد. اما غیر از اینها صنایع دستی ورامین نیز به قالی بافی شهره است. ورامین تنها شهرستانی در تهران است که ادعای بافت قالی را می کند. بنابراین اگر دو تعاونی فرش بافی این شهرستان فعال شوند ما در حوزه فرش بافی حرف برای گفتن زیاد داریم.

ورامین

ظرفیت های مصادره شده ورامین توسط استانهای دیگر

شهرستان ورامین دو قطب مهم گردشگری به نام کاروانسرای دیرگچین و قصر بهرام را دارد که در دولت گذشته به استانهای سمنان و قم واگذار شد این دو ظرفیت اگرچه از شهرستان ورامین گرفته شده ولی همچنان تنها راه دسترسی به آنها از طریق ورامین است. در این باره، فرماندار ورامین گفت: مکاتبات ما برای بازپس گرفتن این دو کاروانسرا از قم و سمنان در حال انجام است.

ولی داشتن این دو قطب گردشگری به علاوه مسجد جامع و تاریخی ورامین به همراه قلعه ایرج می تواند چهار نقطه مهم تاریخی و گردشگری در این شهرستان باشد که این شهر حاشیه ای تهران را مورد توجه قرار می دهد.

گذشته از این تورهای گردشگری برای دیدن این آثار تاریخی می تواند گردشگران را وارد شهر کرده و از سوغات، صنایع دستی و … شهرستان ورامین آنها را آگاه کرد و در آینده ای نه چندان دور این بخش از تهران را نیز نه تنها به گردشگران تهرانی بلکه به خود مردم ورامین نیز شناساند. چرا که به طور حتم اگر اکنون میزان افراد مهاجر پذیر از ورامین به سمت تهران زیاد است، علتش عدم شناخت ظرفیت های این استان است. والا گردشگران و کویر نوردان اگر بدانند در فاصله ای 40 کیلومتر از تهران یک کویر بکر برای کویر نوردی و اجرای تورهای سافاری وجود دارد، این مکان را به کویرهایی مانند مرنجاب ترجیح می دهند. منتها باید مسئولان شهرستان ورامین نیز اقدامات لازم را برای ایجاد زیرساختهای حضور گردشگران در آن فراهم کنند. زیرساختهایی مانند ایجاد اقامتگاههای مناسب و تورهای گردشگری.

هرچند که اکنون کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی درصدد شناسایی مکان های اقامتی روستایی برای تبدیل آنها به اقامتگاه بومی است. در این باره، فیاضی مدیرکل طبیعتگردی به ورامین رفت و دستورالعمل تبدیل بناها به اقامتگاههای سنتی را به مدیر میراث فرهنگی شهرستان ورامین ارائه داد تا بتوان از ظرفیت های موجود در روستاهایی مانند روستای خاوه برای ایجاد اقامتگاه سنتی استفاده کرد.

فرماندار ورامین قول استقبال از سرمایه گذاران گردشگری را به خبرنگاران و کمیته طبیعتگردی داده و گفت که وام هایی با چهار درصد سود به سرمایه گذاران داده می شود که می توانند طی 5 سال برگشت دهند. حتی از این طرفیت می توان برای مرمت بناهای تاریخی نیز استفاده کرد.

شهاب پازوکی مدیر میراث فرهنگی ورامین است که بودجه ای برای این شهرستان در اختیار ندارد، او هم در جمع خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی گفت: آثار تاریخی رها شده ولی قابل بهره برداری را شناسایی و معرفی می کنیم برخی از آثار مرمت شده است و آماده بهره برداری است ولی برای آن کاربری تعریف نشده است. روستاهای ورامین این قابلیت را دارد که در قالب اقامتگاه سنتی احیا شوند و آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

آثار تاریخی ورامین هنور حریم ندارند

 پازوکی که تعامل خوبی با شهرداری ورامین دارد درباره میزان همکاری با این اداره هم گفت: تعامل مناسب شهرداری و میراث ورامین باعث شده تا هر کجا ساخت و سازی با ارتفاع زیاد انجام می شود، استعلام می گیرند ولی متاسفانه تعداد زیادی از آثار تاریخی ورامین حریم مشخصی ندارند. باید این کار از تهران انجام شود چون تعیین حریم این آثار نیازمند اعتبار ویژه است.

مسئولان شهرستان ورامین درصدد هستند تا با برگزاری جشنواره ملی 15 خرداد در سال آینده توجه مردم  را به این شهرستان جذب کنند. آن هم نه تنها در بحث ظرفیت های تاریخی و گردشگری بلکه شاید این جشنواره بهانه ای شود برای معرفی همه آثار موجود در این شهرستان. چون این جشنواره قرار است به برند انقلاب یعنی همان قیام مردم ورامین در روز 15 خرداد و کفن پوش شدن آنها بپردازد. بنابراین همه منطقه از جمله قرچک، ورامین، پیشوا نیز در این جشنواره فعال می شوند و هر شهرستان متولی یک بخش از آن می شود به عنوان مثال پیشوا در بخش هنری فعال خواهد شد. چون این جشنواره در 15 رشته هنری و دو بخش مهمان و مسابقه برگزار می شود و می تواند بهانه خوبی برای معرفی همه جاذبه های این شهرستان باشد.