خودروهای گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی کارت تردد برای وسایل حمل و نقل گردشگری صادر می شود تا تردد اتوبوس‌های گردشگری در خط ویژه مشکلی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر در غرفه میراث فرهنگی استان تهران واقع در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته درباره نرخ گران تورهای گردشگری عرضه شده در ایام نوروز گفت: به تناسب بین عرضه و تقاضا اعتقاد داریم. هر اندازه بر قیمت فشار آورده شود، در حقیقت به خدمات فشار وارد کرده‌ایم. هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست. باید بدانیم آیا به تناسب بالارفتن نرخ خدمات نیز بهتر شده یا نه. تجربه ثابت کرده وقتی زمان پرتقاضا فرارسیده است، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و وقتی متقاضی کمتری وجود دارد، برای تشویق متقاضی، قیمت‌ها را پایین می‌آورند.

وی افزود: در تهران برعکس همه جا، هتل‌ها ۴۰ درصد تخفیف در ایام پیک سفر می‌دهند. متناسب‌سازی بین قیمت و خدمات، یک اصل در توسعه گردشگری به حساب می‌آید؛ یعنی اگر نتوانیم گردشگری را سودآور و رضایتمند کنیم، با موانع توسعه گردشگری مواجه می‌شویم. اگر بخواهیم گردشگری در کشور رشد کند، باید بستر لازم را فراهم کنیم. مشکل این است که اکنون کیفیت را بدون نظارت رها کرده‌ایم.

خسروآبادی گفت: صرف ارزان بودن اصلا شرط توسعه نیست. شرط توسعه زمانی است که رضایت نسبی نسبت به تور وجود داشته باشد.

همکاری با سازمان هواپیمایی

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران به همکاری با سازمان هواپیمایی کشور اشاره کرد و گفت: با سازمان هواپیمایی همکاری کرده‌ایم تا چارترکنندگان و مجریان تورهای گردشگری تضمین بیمه‌ای بدهند.   از چند ماه پیش با بیمه ایران بیمه جدیدی را تعریف کردیم که ضمن مسئولیت بتواند به صورت حرفه ای تورها را پشتیبانی کند.   در این صورت اگر سازمان هواپیمایی دقت لازم را کند، کمتر دچار مشکل می‌شویم. به همین دلیل در جلسه‌ای که با آنها داشتیم، اعلام کردند تا وقتی میراث تائید نکند، به کسی اجازه چارتر کردن تورها را نمی‌دهیم.

وی همچنین ادامه داد: ما فقط پاسخگوی مواردی هستیم که خودمان مجوز هستیم. بسیاری از افراد ادعایشان واقعی نیست. برخی دفاتر لغو شده‌اند و یا مجوز ندارند؛ مانند آژانس مسافرتی تعطیلات رویایی که در ایام جام جهانی مشکلاتی را داشت و موجب لغو پروانه‌اش شد.   اکنون مجددا دیوان عدالت موضوع را بررسی کرده و شکایت این آژانس را وارد ندانسته است. بنابراین اجازه تبلیغ هم ندارد. نیاز داریم در عرصه‌های مختلف اطلاع‌‌رسانی و مجوزها صادر شود. امیدواریم که مردم نسبت به این موضوع حساس شده و با هر تقاضایی مسافرت نکنند.

تبادل گردشگر بین تهران و شهرستانها

وی افزود: با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی می‌خواهیم کارت تردد برای استفاده در حوزه حمل و نقل صادر شود تا از این طریق تردد اتوبوس‌های گردشگری و استفاده آنها از خط ویژه مشکلی را ایجاد نکند، بلکه به راحتی انجام شود.

خسروآبادی همچنین درباره بن کارت در ایام نوروز که سال‌های گذشته نیز اجرا می‌شد، گفت: امسال هم طرح بن کارت سفر اجرا خواهد شد. برخی موسسات اعلام کردند که اگر با ما نیز موضوع این کارت را در میان می‌گذاشتید، خدمات لازم را با تخفیف مناسب ارائه می‌دادیم. همین جا از همه دستگاه‌ها می‌خواهم تا اگر کسی مایل به همکاری است، اقدام کند و خدمات مورد استفاده مسافران را در یک پکیج گردشگری در تهران ارائه دهد. این کار هم به نفع مسافران است و هم به نفع دستگاه‌ها. ما در نظر داریم حتی تورهای گردشگری تهرانگردی را به شهرستان‌ها برده و جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌ها را نیز معرفی کنیم و یا برعکس گردشگران شهرستانی به دیدن جاذبه‌های تهران بیایند.