میراث فرهنگی و گردشگری

مرامنامه اخلاقی مطالعات مردم شناسی به همت پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و یاری مردم شناسان شاخص ایران تألیف می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اعلام این خبر گفت: در تاریخ معاصر مطالعات مردم شناسی کشورمان توجه کمی به ابعاد اخلاقی روش شناسی و تحقیق در مطالعات مردم شناسی شده است.

او افزود: جای گفتمان ابعاد اخلاقی دانش مردم شناسی آن گونه که در تاریخ معاصر و کلاسیک این رشته مشاهده می شود و در ساختار قدیمی آن که نزد چهره های برجسته ای همچون ابوریحان بیرونی دیده می شد خالی است.

به گفته این مردم شناس، مرامنامه اخلاقی مطالعات مردم شناسی بر روی این نکته که دانش مردم شناسی در ارتباط با موضوع های مورد تحقیق خود باید به چه اصولی توجه و  با پرهیز از آسیب زدن به کرامت انسانی چگونه در خدمت قرار گیرد تمرکز دارد.

حسن زاده، دانش مردم شناسی درایران را بر خلاف برخی از کشورها فاقد ریشه ها و خاستگاه استعماری دانست و افزود: با این حال وجود چنین مرامنامه ای می تواند حوزه هایی چون مردم شناسی غیر علمی را با دغدغه های اخلاقی این رشته در زمینه پژوهش و به ویژه ساخت گفتمان های مردم شناختی در فضای علمی  و عمومی آشنا کند.

از سوی دیگر به اصلاح نخبه گرایی علمی که به پیش داوری درباره مردم می پردازد وبدون درک دیدگاه آنان درباره آنها سخن گوید، کمک کند.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی با اشاره به  تاریخ معاصر ایران اظهار داشت :  در طی صد و پنجاه سال گذشته هر چند وقت یکبار شاهد شکل گیری گفتمان های شبه علمی مردم شناسی در ساختارهای علمی یا شبه علمی بوده ایم که البته برخی از آنها دچار پیش داوری و نقض اصول اخلاق علم بوده اند.

وی افزود: پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به منظور تدوین این مرامنامه از مردم شناسان شاخص کشور که دارای تجربه های ارزشمندی در زمینه مردم شناسی هستند و دانش پژوهانی که به بحث درباره رابطه علم و اخلاق پرداخته اند کمک خواهد گرفت.