تور
بررسی همه زمانی شدن سفر در فراکسیون گرشگری، نمایش خودروهای تاریخی در کاخ سعدآباد، ویژه برنامه های مشروطه در کاخ نیاوران ، وضعیت اسفبار مساجد تاریخی ایران، چالش دوباره میراث فرهنگی و موسیقیدان ها در ابنیه تاریخی و ادامه فعالیت سایت های گنج یابی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته با توجه به پایان تعطیلات و سفرهای عید فطر،رئیس فراکسیون گردشگری مجلس از برگزاری نشست های ویژه با بخش خصوصی برای ارائه راهکارهای همه زمانی و همه مکانی کردن سفرها خبر داد.

جبار کوچکی نژاد به خبرنگار مهر گفت: در ایام تعطیلات عید فطر مردم برای رفتن از تهران به رشت 18 ساعت در ترافیک ماندند باید این موضوع بررسی شود. اما متاسفانه سازمان میراث فرهنگی به حاشیه می رود این حاشیه ها از سالها پیش در سازمان میراث فرهنگی وجود داشته هنوز نیز ادامه دارد. باید سازمان میراث فرهنگی سیاست گذاری بهتری برای انجام سفر داشته باشد.

وی ادامه داد: در فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی قصد داریم تا نشست های تخصصی با مسئولان برگزار کنیم و از نظرات و راهکارهای فعالان بخش خصوصی مانند هتلداران و آژانسداران استفاده کنیم چون آنها نگاههای خوبی دارند که می توان به مسئولان انتقال داد.

خودروهای تاریخی را سعدآباد پارک کردند

50 خودرو تاریخی و کلاسیک در کاخ موزه سعد آباد از امروز 14 تا نوزدهم مرداد ماه به نمایش گذاشته شد. منوچهر ناصرالملکی عضو هیأت مدیره کانون جهانگردی از تشکیل کارگروه صیانت از خودروهای تاریخی و خودروهایی با قدمت بیش از 25 سال خبر داد و گفت: این خودروها جنبه فرهنگی مذهبی تاریخی و سیاسی دارند و توسط شخصیت ها مورد استفاده قرار گرفته اند. ما نسبت به صدور شناسنامه و پلاک تاریخی اقدام می کنیم.

همچنین وی از شناسایی و صدور پلاک خودروهای تاریخی در هفته آینده خبر داد و گفت: اکنون 10 هزار خودروی تاریخی در کل کشور شناسایی شده است.

در نمایشگاهی که به همین منظور برپا شده حدود 60 خودرو از خودروهای تاریخی توسط مالکانشان به موزه سعد آباد آورده شده است. قدیمی ترین خودروی به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه یک بنز مدل 230 است که در سال 1939 تولید شده است. جدیدترین آن هم یک بیوک سبز رنگ است. همچنین تعدادی از اتومبیل های دو دیفرانسیل نیز به نمایش گذاشته شد چراکه کانون اتومبیل رانی و جهانگردی خودروهای دو دیفرانسیل را راه اندازی کرده است.

چغازنبیل به کمک پرونده ثبت جهانی شوش آمد

مظفر فرهادپور مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه به خبرنگار مهر گفت: بخشی از این فعالیتها در حوزه اجرایی و مرمت آثار و ابنیه تاریخی و ساماندهی محوطه است که زیر نظر پایگاه میراث فرهنگی شوش انجام می شود و نیروی انسانی پایگاه چغازنبیل هم برای کمک به نیروهای پایگاه شوش به کار گرفته شدند. بنابراین اکنون شهر تاریخی شوش با همکاری پایگاههای دیگر از جمله چغازنبیل به صورت مشترک در حال آماده سازی و بازدید ارزیاب یونسکو است.

وی افزود: از آنجا که پایگاه چغازنبیل دارای آزمایشگاه خشت است، به پایگاه شهر شوش در زمینه کنترل کیفیت مصالح نیز کمک می کند.

برگزاری یک تور عجیب علمی / آموزش گنج یابی در جنگلهای شمال!

یک تور آموزشی و علمی با سرپرستی یک استاد راهنما قرار است در جنگل های شمال کشور به منظور آموزش چگونگی یافتن گنج و دفینه برگزار شود.

چندی پیش خبرگزاری مهر از انتشار قارچ گونه سایت های گنج یابی خبر داد و اعلام کرد که در این سایت ها افراد سودجو به راحتی اقدام به تبلیغ چگونگی پیدا کردن گنج و دفینه های طلا و غارت محوطه های تاریخی می کنند بدون اینکه اداره حقوقی، حراست و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی اطلاعی از این موضوع داشته باشند. پیگیریهای مهر حاکی از آن بود مسئولان مربوط یا برای اولین بار است که چنین موضوعی را شنیده اند و یا تاکنون برایشان پیگیری چگونگی فعالیت گردانندگان این سایت ها اهمیت چندانی نداشته است.

البته چندی بعد یگان حفاظت از میراث فرهنگی که وظیفه شناسایی این تخلفات را دارد دو گزارش از برخورد با متخلفان حوزه میراث فرهنگی منتشر کرد. اما این پایان ماجرا نبود؛ به تازگی در سایت های مجازی و شبکه های اجتماعی اطلاعیه دیگری منتشر شده که نشان می دهد افرادی به سرپرستی یک استاد راهنما به نام “ف.ب” گروه کاوش تشکیل داده و قرار است اواخر مرداد ماه به تور علمی و آموزشی چگونگی دفینه یابی در جنگلهای شمال کشور بروند.

داربست های مرمت مسجد حاج رجبعلی تاریخی شدند

مسجد حاج رجبعلی این مسجد در سال 1215 هجری قمری به مدت ده سال ساخته شد و استاد رستم معمار بروجردی معمار آن بود و برای این مسجد اولین سقف بیضی شکل را ایجاد کرد که نمونه آن در مساجد دیگر تهران نیست با این حال سعی کرد تا از معماری گنبدهای مسجد چهارباغ اصفهان الهام بگیرد.

داربست های چوبی این مسجد 50 سال پیش کار گذاشته شد همان زمان ها  9 سنگ فیروزه زیبا در گنبد این مسجد کار شده بود که به دلیل بی توجهی، آن سنگ ها از گنبد به سرقت رفته و جای آن چند کوزه کوچک گذاشته شد. دوباره چند سال بعد در کنارش داربست های فلزی برپا شد تا بلکه شبستان زیر گنبد این مسجد روی خوش ببیند و مرمت شود ولی اقدامی انجام نشد . در سال 83 داربست هایی روی گنبد آن توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران زدند که تنها بار این گنبد و سقف را سنگین می کرد.

میراث فرهنگی و موسیقی بهم رسیدند

نشست خبری کاخ نیاوران به مناسبت آغاز هفته مشروطیت و بازنمایی تابلوی سطح تهران یکشنبه در کاخ اختصاصی نیاوران برگزار شد. در نیمه های برگزاری این برنامه محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور اطلاع داد که تا دقایقی دیگر در این برنامه حضور پیدا خواهد کرد. طولانی شدن این برنامه باعث شد تا نشست خبری تور کنسرت حسین علیزاده با آن تداخل پیدا کند و خبرنگاران حوزه موسیقی به همراه علیزاده در این نشست حضور یابند.

پیش از این قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی از ممنوعیت تصویربرداری فیلم های تاریخی و برگزاری کنسرت های موسیقی در بناهای تاریخی و کاخ موزه های تهران خبر داده بود، اما این بار حسین علیزاده به معرفی کنسرت خود در کاخ نیاوران پرداخت و گفت که قرار است این برنامه در حافظیه شیراز برگزار شود.

همین مساله باعث شد تا خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از طالبیان بپرسند که چطور یک گروه موسیقایی دوباره مجوز برگزاری کنسرت در کاخ موزه نیاوران را گرفته است که در پاسخ به این سوال طالبیان گفت: باید شرایط حضور گروه موسیقی در بناهای تاریخی بررسی شود اگر فرکانس صدا به سمت بنای تاریخی نباشد و دور از این مکان در فضای آزاد اجرا شود مشکلی پیش نمی آید من با این حال باز هم به مدیریت مجموعه کاخ نیاوران تذکر ویژه خواهم داد تا این شرایط را لحاظ کنند.