تور

نرخ تورهای گردشگری برخی از کشورها مانند گرجستان که پس از ممنوعیت تورهای ترکیه با استقبال رو به رو شده بود، از عصر روز گذشته پایین آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از کودتای ترکیه و اعلام ممنوعیت سفر به شهرهای این کشور، دفاتر خدمات مسافرتی که با طرف ترک قرارداد بسته بودند، متحمل ضرر شدند آنطور که آنها در نامه ای به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران نوشتند این ضرر حدود ۱۸ میلیارد تومان بوده است مدیران این دفاتر خواستار برقراری دوباره تورها شدند.

طی ۲۸ روزی که دفاتر به صورت رسمی از فروش تورهای گردشگری ترکیه ممنوع شده بودند، مسیرهای دیگری را به گردشگران و متقاضیان پیشنهاد می دادند از جمله سفر به گرجستان، قبرس شمالی، روسیه و بلغارستان. که البته تورهای گرجستان از میان این کشورها با استقبال بیشتری رو به رو شد.

تا اینکه روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که تورهای ترکیه آزاد است و دفاتر می توانند اقدام به فروش کنند. این موضوع موجب شد تا نرخ برخی از تورهای گردشگری مقاصد دیگر که در این روزها با مبالغ بیشتری به مسافران فروخته می شد، امروز ۲۴ مرداد ماه با ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت فروخته شود به نحوی که اکنون تورهای گرجستان برای سه شب اقامت در هتل ۳ ستاره که قبلا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می شد، امروز به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. اما تورهای گردشگری بلغارستان هنوز با کاهش قیمت مواجه نشده است. چرا که بسیاری از دفاتر این تورها را تا ۱۱ شهریور ماه فروخته اند و پروازهای آن نیز پر است اما از آن به بعد آنطور که برخی از مدیران دفاتر مسافرتی می گویند نرخ ها پایین می آید.

در این باره، علی احمدی مدیر یکی از آژانس های مسافرتی به خبرنگار مهر گفت: بلیت های پرواز به  تفلیس امروز کاهش قیمت داشت و از ۹۹۵ هزار تومان برای هواپیمایی آتا به ۷۹۰ هزار تومان رسید. همچنین ممکن است در روزهای آینده این قیمت باز هم کاهش پیدا کند. چون مسافرانی که به ترکیه می روند این کشور را جایگزین گرجستان نمی کنند. آنها می توانند همان پول تور گرجستان را با کیفیت بهتری در ترکیه خرج کنند.

وی با بیان اینکه تغییر قیمت ها از روز گذشته تا امروز ایجاد شده است گفت: نرخ بلیت بقیه مسیرها نیز مانند قبرس، روسیه و بلغارستان و آذربایجان پایین می آید و به قیمت قبل بر می گردد.

احمدی تصریح کرد: طول پرواز تهران به تفلیس یک ساعت و ۳۰ دقیقه است. بلیت این مسیر باید ۵۵۰ هزار تومان باشد در حالی که این بلیط به سه برابر قیمت از یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان نیز به فروش رفت و مسافران ایرانی هزینه بیشتری برای سفر خود پرداخت کردند و از خدمات کمتری هم بهره بردند. مسیر تهران به استانبول که نزدیک به دو برابر تهران تفلیس است به قیمت ۶۵۰ هزار تومان برای بلیت پروازهای ایرانی و نهصد هزار تومان برای پروازهای ترک فروخته می شود.پس مسافران مسیرهای دیگر در انتظار قیمت های بهتری باشند چون آزادی فروش تور ترکیه بازار را متعادل تر خواهد کرد.

احمدی گفت: پس از رفع ممنوعیت برگزاری تورهای ترکیه، این تورها به قیمت پیش از کودتا فروخته می شود. پس از آزادی فروش تورهای ترکیه به احتمال خیلی زیاد قیمت تورهای مسیرهای دیگر کاهش بسیار زیادی خواهد داشت مانند تورهای روسیه، تورهای آذربایجان،بلغارستان که چارتر کنندگان این مسیرها بیشترین بهره برداری را از ممنوع بودن تورهای ترکیه برده اند.

پیش از این دفاتر خدمات مسافرتی اگرچه تورهای ترکیه را به صورت رسمی نمی فروختند اما برخی از آنها برای متقاضیان، هتل و بلیت پرواز را رزرو می کردند. در این میان با برخی از دفاتر که اقدام به تبلیغ و فروش علنی تورها کرده بودند نیز برخورد شد. حتی مجوز یکی از آنها را لغو کردند.