المپیک

آمار فروش بلیت‌های المپیک ریو در مقایسه با چند دوره المپیک اخیر، روند نزولی داشته و وضعیت پروازها و هتل‌ها نیز آنطور که باید رونق نداشته است.

به گزارش ایسنا،‌ وال‌استریت ژورنال در این‌باره نوشت: در حالیکه شهر ریودوژانیروی برزیل به عنوان میزبان رقابت‌های المپیک 2016 تا چند روز دیگر خود را آماده افتتاح این رویداد مهم ورزشی می‌کند، اما رکود، شیوعِ ویروس “زیکا” و نگرانی‌های امنیتی از مهمترین عواملی هستند ک موجب شده صنعت گردشگری برزیل آنطور که انتظار می‌رفت رونق پیدا نکند.

براساس اعلام برگزارکنندگان المپیک ریو 2016، تا اول ماه اوت، 79 درصد از مجموع 6.1 میلیون بلیت این رقابت‌ ورزشی فروخته شده‌اند که این رقم در مقایسه با دو المپیک اخیر در شهرهای لندن و پکن کاهش داشته که در هردو آن‌ها 95 درصد بلیت‌ فروختند.

آژانس مسافرتی «Latam» در سائوپائولو که یکی از بزرگترین مجریان سفر در برزیل و اسپانسرهای المپیک ریو است گزارش داد، میزان رزرو هتل‌ها 30 درصد کمتر از پیش‌بینی اولیه بوده است و این کمپانی اخیرا 12 هزار- شب اقامت در هتل‌ها را که برای خود برزیلی‌ها در نظر گرفته بود با نصف قیمت حراج کرده است.

«مارسلو دزم»، رئیس آژانس مسافرتی «Latam» گفت: رکود مالی عمیق کشور میزان اقبال عمومی از المپیک ریو را تحت تأثیر قرار داده است. نرخ بیکاری هم اکنون در برزیل بالای 11 درصد است، در حالی که اقتصاد کشور امسال سه درصد اُفت خواهد داشت. توجه رسانه‌ای جهانی به موضوع تروریسم، نگرانی از همه‌گیری ویروس زیکا نیز از جمله دیگر عوامل موثر بوده است.

انجمن هتلداران شهر ریودوژانیرو هفته گذشته اعلام کرد، 93 درصد از هتل‌های شهر رزرو شده‌اند و مناطق در جنوب ریودوژانیرو که دارای سواحل معروفی است نیز بنا به گزارش ‌ها ظرفیت خالی اندکی دارند اما میزان حضور گردشگران در سایر مناطق از آنچه پیش‌بینی می‌شد کمتر است.

تعداد اتاق‌های هتل‌ها در ریو از سال 2009 که این شهر به عنوان میزبان رقابت‌های المپیک شد دو برابر شده است و بیشتر اتاق‌ها نیز در 18 ماه اخیر به بازار اضافه شده‌اند.

با این وجود، درصد فروش بلیت‌های المپیک ریو از المپیک‌های قبلی در آتن، بارسلون و سئول بیشتر است و هیچ کدام از آن‌ها به مرز فروش 80 درصدی بلیت‌ها نرسیدند.

«دیوید والچینسکی»، رئیس انجمن بین‌المللی مورخان المپیک گفت: فکر می‌کنم آمار فروش بلیت‌های المپیک ریو قابل قبول است و درصد بالای فروش در دو المپیک قبلی در لندن و پکن تحت تأثیر عواملی چون جمعیت زیاد چین، ثروت انگلستان در مقایسه با سایر کشورها و علاقه آن‌ها به تمام ورزش‌هاست. در بیشتر المپیک‌های تاریخ متوسط 75 درصد از بلیت‌ها فروخته شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: از سویی دیگر، سفر به برزیل نیازمند زمان و هزینه زیادی برای خارجی‌هاست و غالب برزیلی‌ها نیز بیشتر به فوتبال علاقه دارند تا همه ورزش‌ها.

مسئولان برگزاری المپیک ریو امیدوار به افزایش بلیت فروشی خود در آخرین روزها پیش از آغاز رقابت‌ها هستند، با این وجود درآمدهای حاصل از بلیت‌فروشی تاکنون به 304 میلیون دلار رسیده که 95 درصد از هدف ترسیم شده است و «اریک بتینگ» از مدیران یکی از کمپانی‌های مشاوره ورزشی در برزیل معتقد است کسانی که می‌خواستند به ریو بیایند تا حالا تصمیم خود را گرفته اند و بعید است این میزان بلیت فروشی تغییر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

این در حالی است که برگزاری المپیک لندن در سال 2012 با درآمد 668 میلیون دلاری همراه بود که 32 درصد بیشتر از هدف‌گذاری و برآوردها بود.