میراث فرهنگی

عضو شورای شهر تهران در مراسم گرامیداشت روز موزه ها گفت: عطش دانستن بین مردم ایجاد شده و آنها بیشتر از قبل به میراث فرهنگی اهمیت می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، روز جهانی موزه‌ها با برگزاری مراسم معرفی  موزه‌های برتر کشور شب گذشته در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر با سخنرانی ها و اجرای برنامه های جانبی در شرایطی برگزار شد که شرکت کنندگان در برنامه تنها به خاطر بخش معرفی موزه ها در پایان مراسم حضور یافته بودند و گرمای بیش از حد سالن را به مدت سه ساعت و نیم تحمل می کردند. در همین شرایط همه شخصیت های حاضر در سالن سخنرانی کردند و از حدود 45 موزه دار برتر تقدیر شد.

در این برنامه موزه‌داران، مسئولان میراث فرهنگی و ایکوم ایران حضور داشتند و هر یک از شخصیت ها سخنرانی کردند در این برنامه علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد گفت: برای درک و فهم شعار روز جهانی موزه‌ها و همراه شدن با ایکوم جهانی، ابتدا باید سئوالاتی مطرح شود. شاید اولین سئوال است که شورای بین‌المللی موزه‌ها بر اساس چه چیزی شعار روز جهانی موزه‌ها «موزه‌ها برای جامعه پایدار» را مطرح کرده‌ است و چه تعریفی برای جامعه پایدار داشته است؟

وی ادامه داد: پس از دوران باستان آثار هنری را در معابد و کلیساها جمع آوری می کردند این اقدام نشان‌دهنده مقدس بودن این گونه آثار در بین جوامع بود.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران سخنران بعدی این برنامه بود که در واکنش به پخش کلیپی درباره تخریب آثار تاریخی عراق و شهر موصل بیان کرد: ما نیز به خاطر چنین اتفاقی، سال بدی داشتیم.

وی افزود: من در تهرانگردی‌های خود فضای اجتماعی را بدون واسطه رسانه‌ها رصد کردم و متوجه شدم که یک عطشی برای دانستن در مردم ایجاد شده و آنها بیشتر از قبل به میراث فرهنگی اهمیت می‌دهند.

این عضو شورای شهر تهران به کشف اسکلت مربوط به هفت هزار سال پیش در خیابان مولوی تهران اشاره کرد و گفت: جایی که هفت هزار سال تاریخ دارد، بدون پایداری نمی‌توانسته باشد. از زمانی که روحیه تسلط بر طبیعت در مردم ایجاد شد، از همان زمان پایداری آسیب دید. در حوزه تمدنی، بحران آب داریم؛ اما آب یک نوع ارتباطی با انسان و طبیعت برقرار می‌کرد.

جمال کامیاب، ‌مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران به علت اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» تقدیر شد و گفت که اگر هر شخص پیشینه خود را فراموش کند مجبور است گذشته خود را دوباره تکرار کند. در واقع موزه نیز با این هدف ایجاد می‌شود تا اشخاص نسبت به گذشته خود توجه و اهمیت بیشتری قائل باشند.

همچنین در این مراسم از مظفرالربیعی، ‌ رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران تقدیر شد.