اسکلت زن هفت هزارساله

نمونه گیری از اسکلت زن هفت هزارساله کشف شده در حفاریهای خیابان مولوی به منظور انجام مطالعات ژنتیک و استحکام بخشی انجام گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل اسماعیلی جلودار سرپرست گروه کاوش باستان شناسی مولوی گفت: با هماهنگی و پشتیبانی پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه بقیه ا… اعظم(عج)  برداشت نمونه‌های آزمایشگی از اسکلت تدفین هفت هزارساله توسط متخصصین ژنتیک با کمترین آسیب انجام شد.

اوافزود: کاوش‌های باستان شناسی تکمیلی در محل تدفین اسکلت با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی به زودی شروع خواهد شد.

اسماعیلی جلودار اقدامات انجام شده در دو بخش علمی و اجرایی برای پاسخ به پرسش های بنیادی باستان شناسی درباره این محوطه باستانی را بسیار مفید و با ارزش دانست.

حمید فدایی عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت نیز گفت: محمود تولایی رییس مرکز ذخیره ژنتیک انسانی دانشگاه بقیه الله اعظم (عج) و تیم همراه از استخوان های femure  و دندان نمونه های مورد نیاز را برداشت کردند.

 او افزود: در این روش به منظور آسیب رسانی کمتر به femure از ناحیه شکستگی موجود در استخوان بوسیله اسکالپل نمونه برداری شد.

به گفته فدایی از ناحیه فک سمت چپ نیز نمونه های دیگری، برای انجام مطالعات تکمیلی ژنتیک با کمترین آسیب به ساختار فیزیکی اسکلت و در اندازه  کمتر از دو سانتی متر برداشت شد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت تصریح کرد: با هماهنگی باستانشناسان استحکام بخشی و پوشش اولیه حفاظتی اسکلت هفت هزارساله خیابان مولوی انجام گرفت.

او اظهارداشت : پس از انجام نمونه برداری، کارشناسان پژوهشکده حفاظت و مرمت عملیات تثبیت و استحکام بخشی اسکلت را انجام دادند.

فدایی تصریح کرد: به این منظور خاک های اطراف محل قرارگیری اسکلت با استفاده از رزین های آکریلیک و متاکریلات استحکام بخشی شد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت گفت: با انجام این اقدام  برای ادامه کارهای حفاظتی، ساختار این اثر مهیا شده تا در اثر عوامل طبیعی دچار تخریب نشود.

پرستو عرفان منش، کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت در بخش فرسودگی زیست محیطی (بیولوژی) پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی نیز نمونه بسیار ریزی از بقایای جمجمه اسکلت را برای مطالعه تغییرات سلولی و بافتی استخوان برداشت کرد.

اسماعیلی سرپرست هیأت کاوش مولوی همچنین از تلاش های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده حفاظت و مرمت و پژوهشکده باستان شناسی قدردانی کرد.

بر اساس این گزارش، چندی پیش پس از مشاهده اتفاقی قطعات سفال در میان حفاریهای فاضلاب خیابان مولوی توسط یک دانشجوی باستان شناسی کاوش های باستان شناسی در  این محل انجام شد.

تداوم این کاوش ها به شناسایی اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد منجرشد که با این کشف قدمت سکونت در تهران به ۷ هزار سال رسید.

ادامه تحقیقات بر روی این اسکلت و بررسی‌های اولیه متخصصان حوزه های انسان‌شناسی، کالبدشناسی، ژنتیک و باستان شناسی نشان دادکه این اسکلت متعلق به یک زن میانسال است.