travelمرکز آمار ایران اعلام کرد که در فصل بهار سال 1391 حدود 60 درصد از خانوارهای کشور معادل 12 میلیون و 900 هزار و 722 خانوار حداقل یک سفر داشتند.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود تحت عنوان “نتایج آمارگیری از گردشگران ملی بهار 1391” اعلام کرده است که در بهار سال قبل حدود 40 درصد از خانوارهای کشور یعنی 8 میلیون و 660 هزار و 278 خانوار نیز هیچ سفری نداشتند.

تعداد سفرهای داخلی در بهار 1391 معادل 71 میلیون و 100 هزار و 201 مورد بود که 56 درصد از این سفرها با اقامت شبانه و 44 درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در بهار 1391 با هدف دیدار دوستان و بستگان (55 درصد) و سپس با هدف‌های گردش و تفریح (25 درصد) و زیارت (11 درصد) صورت گرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع 91 درصد از کل سفرها را تشکیل داده است. حدود 9 درصد از سفرها در فصل بهار نیز با اهدافی مانند درمان، آموزش و خرید انجام شده است.

الگوی سفر به لحاظ هدف اصلی سفر، در سفرهای بدون اقامت شبانه متفاوت از سفرهای با اقامت شبانه است. در فصل بهار بیشترین هدف اصلی از سفرهای بدون اقامت شبانه گردش و تفریح عنوان شده است. در حالی که بیشتر سفرهای با اقامت شبانه در این فصل با هدف دیدار دوستان و بستگان بوده است.

در فصل بهار 39 درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفریح، 26 درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان، 14 درصد با هدف درمان و 8 درصد با هدف زیارت انجام شده است. 13 درصد سفرهای بدون اقامت شبانه هم با اهدافی مانند آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

بیشترین اقامتگاه‌ اصلی مورد استفاده در سفرهای با اقامت شبانه خانوارها در بهار سال 1391 منزل بستگان و آشنایان با 72 درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای با 8 درصد و اقامتگاه عمومی با پنج درصد بوده است.

بیست شهرستان بازدید شده کشور به ترتیب تعداد سفر انجام شده به شرح زیر بوده است:

تهران، مشهد، اصفهان، رشت، قم، شیراز، چالوس، ساری، قزوین، همدان، کرمان، بندر انزلی، اراک، اهواز، لاهیجان، گرگان، آمل، کرج، بندرعباس و تبریز.

البته باید توجه داشت که الگوی گردشگری از لحاظ نوع سفر در این شهرستان‌ها با یکدیگر متفاوت است. به طوری که عمده سفرها در شهرستا‌های تهران، مشهد، اصفهان و شیراز از نوع سفرهای با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستان‌های رشت، قم و چالوس از نوع سفرهای بدون اقامت شبانه بوده است.

برخی از نکات جالب توجه گزارش مرکز آمار ایران به شرح زیر است:

  • بیشترین تعداد خانوارهای به سفر رفته در بهار 1391 از نظر جمعیت مربوط به خانوارهای چهار نفره بوده است. بیشترین تعداد خانوارهای به سفر نرفته نیز در همین مدت مربوط به خانوارهای چهار نفره بوده است.
  • 67.5 درصد از خانوارهای به سفر رفته دارای وسیله نقلیه بودند.
  • 74.5 درصد از خانوارهای به سفر رفته دارای سرپرست خانوار شاغل بودند.
  • در بهار 1391 معادل 986 هزار و 573 مورد سفر خارجی نیز به ثبت رسید که تنها 1.3 درصد از کل سفرهای انجام شده را در این مدت شامل می‌شود.
  • بیشترین تعداد سفرهای خارجی انجام شده مربوط به خانوارهای چهار نفره بوده است.
  • 94.6 درصد از خانوارهایی که به سفر خارجی رفته‌اند دارای سرپرست خانوار شاغل یا دارای درآمد بدون کار بودند.
  • از کل سفرهای داخلی 97.8 درصد بدون تور انجام شده است.
  • 51.7 درصد از کل سفرهای داخلی با وسیله نقلیه شخصی انجام شده است.
  • 69.3 درصد از کل سفرهای خارجی با هواپیما انجام شده است.