محمد حسین بحرالعلومی

سمنان – مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از ثبت پنج اثر تاریخی این استان در فهرست آثار ملی غیر منقول خبر داد و گفت: بر این اساس تعداد آثار ثبت شده استان به ۷۱۶ اثر رسید.

به گزارش خبرنگار مهر،  محمد حسین بحرالعلومی صبح شنبه در جلسه کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیر منقول، در اداره کل استان فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان ضمن بیان اینکه این استان دارای بیش از یک هزار و ۱۴۷ اثر تاریخی شناسایی شده است اظهار داشت: پیش از این ۷۱۱ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان به ثبت ملی رسیده بود.

وی با اشاره به این مطلب که خانه حاجیان و خانه عبدوس در سمنان، حوض قیلوله در گرمسار، حمام روستای پاده در آرادان و قلعه امیریه در دامغان در فهرست آثار ملی ثبت شدند گفت: خانه حاجیان از نمونه های ارزشمند طراحی نما در دوره قاجار است، و قدمت ساخت خانه عبدوس نیز به دوره قاجاریه و پهلوی اول برمی گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان ویژگی خانه تاریخی عبدوس را تناسب طراحی فضاهای این بنا با اقلیم گرم و خشک و کویری استان سمنان و الگوهای خاص معماری بومی این منطقه عنوان کرد و افزود: داشتن حیاط مرکزی، دالان، پنجره های مشبک، آب انبار، مطبخ، استفاده از طاق های جناقی، زغالدانی، تنور، چال کرسی و … از جمله ویژگی های این خانه تاریخی است.

بحرالعلومی تصریح کرد: این بنا جز معدود بناهای باقی مانده در بافت تاریخی سمنان است که بیانگر تحول معماری در دو دوره تاریخی قاجار و پهلوی است.

وی با تاکید بر اینکه قلعه امیریه نیز یکی از معدود قلعه های قاجاری است که همچنان زندگی اجتماعی در آن جریان داشته و متروک نشده است عنوان کرد: حمام روستای پاده در دوره قاجاریه بنا شده است، این گرمابه تاریخی در روستای هدف گردشگری پاده و در جوار قلعه تاریخی این روستا واقع شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان در خاتمه با اشاره به این مطلب که حوض قیلوله ساخته شده در دوره قاجاریه نیز در منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر در گرمسار و در فاصله ۲۰ کیلومتری کاروانسرای قصر بهرام واقع است خاطرنشان کرد: کاربری این بنای تاریخی در گذشته، حوض انبار و مورد استفاده کاروان ها بوده است.