مسجد

معاون میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به ثبت ملی ۳۹ مسجد در تهران گفت: ثبت مسجد جامع ورامین در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ اولین ثبت مسجد در این استان بوده است.

سپیده سیروس‌نیا معاون میراث فرهنگی استان تهران به خبرنگار مهر گفت: گردشگری فرهنگی به خصوص نوع مذهبی آن از جمله قدیمی‌ترین و پررونق‌ترین گردشگری گذشته و حال سراسر جهان است که دشواری‌های اقلیمی یا بدی آب و هوا و یا هر مشکل دیگری مانع آن نمی‌شود. مساجد تاریخی نمودی برجسته و آشکار از هنر در ساحتی متبرک و مقدس هستند و از دیرباز بسترساز رویدادهای تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده‌اند، این معماری بیش از هر عنصر دیگری انسان را رهسپار سفر روحانی و قربت می‌سازد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر مساجد تاریخی بواسطه معماری خاص خود که بر گرفته از ایدئولوژی و ارزش‌های فرهنگی و مذهبی اسلامی است، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مادی گردشگری فرهنگی محسوب می‌شود، به طور کلی معماری مساجد تاریخی چون ابعاد وجودی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، نقش بسزایی را می‌‌تواند در جذب گردشگر از سراسر جهان ایفا کند.

معاون میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به تأثیر نگاه جوانان به مساجد همراه با تاریخ تمدنی در آینده‌سازی این قشر بیان داشت: معماران و هنرمندان دوره اسلامی بیشترین ابتکار و خلاقیت خود را در معماری و ساختمان مساجد با یک شیدایی به دین در مساجد به کار بردند و چون مخلص بودند طی قرن‌ها بر جامعه مسلمانان تأثیر گذاشتند.

وی افزود: از این رو یکی از ویژگی‌های خاص این مساجد نقش مؤثری است که در ایجاد فضای معنوی برای گرایش هر چه بیشتر اقشار مختلف از جمله جوانان دارند، بنابراین آشنایی جوانان با جایگاه این مساجد تاریخی می‌تواند در تعالی و رشد معنوی آنان و از طرف دیگر جذب گردشگری برای کشور در آینده توسط این جوانان تأثیر بسزایی داشته باشد.