چهارمحال و بختیاری

تنگ صیاد سبزکوه چهارمحال و بختیاری به عنوان یازدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور در اجلاس انسان و کره مسکون (MAB) ثبت جهانی شد.

 به گزارش ایرنا، در این اجلاس که در فرانسه در حال برگزاری است، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار و مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، رئیس دانشگاه شهرکرد و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان و هیات همراه حضور دارند.

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: این ذخیره گاه در بیست و هفتمین نشست برنامه جهانی انسان و کره مسکون (MAB) در 19 خرداد 1393 به فهرست ذخیره گاه های زیست کره جهان افزوده شد.

وی گفت: مساحت این منطقه 532 هزار و 878 هکتار و در برگیرنده مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست ازجمله پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه حفاظت شده سبزکوه، بخشی از منطقه حفاظت شده هلن، تالاب بین المللی چغاخور و تالاب های مهم و ارزشمند گندمان، علی آباد و سولقان است.

احمدی اهداف این طرح را حفاظت بهینه، توسعه پایدار و تحقیقات، جذب حمایت های مالی در سطح ملی و بین المللی برای مکانیزه کردن کشاورزی و اسکان عشایر، توسعه صنایع دستی و ایجاد بازارهای بین المللی، ایجاد سایت علمی و تحقیقاتی، خواهرخواندگی با سایر ذخیره گاه ها، تولید محصولات دامی با برند داخلی برای عرضه در بازارهای بین المللی و گسترش گردشگری بیان کرد.

وی ادامه داد: ایران به عنوان یکی از اعضای فعال کمیسیون ملی انسان و کره مسکون یونسکو در حال حاضر دارای 10 ذخیره گاه زیست کره به اسامی توران، کویر، گلستان، میانکاله، ارژن و پریشان، گنو، حرا، دنا و دریاچه ارومیه است که با ثبت نهایی و پذیرش ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد سبزکوه این تعداد در کشورمان به 11 ذخیره گاه افزایش یافته است.

احمدی گفت: این ذخیره گاه، دومین ذخیره گاهی است که پس انقلاب در کشور ثبت جهانی شده است.