دژ شهر سمیران

مدیر پایگاه تاریخی دژ شهر سمیران از استحکام‌بخشی و حفاظت از آثار باقی مانده و همچنین از برنامه‌ریزی کلان سند توسعه منطقه سمیران و احیای امامزاده سمیران با مشارکت مردم محلی و متولیان خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، «آرش ضیا آبادی»، مدیر پایگاه تاریخی «دژ» سیمران در رابطه با اهمیت منطقه تاریخی سمیران گفت: با توجه به اهمیت این منطقه و قابلیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی آن، سند توسعه منطقه را بر پایه ویژگی‌ها و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی و با نگرش بر حفاظت و بهره‌برداری از پتانسیل‌های بومی منطقه تدوین کردیم؛ این سند با همکاری و هماهنگی اداره میراث فرهنگی استان قزوین، دفتر فنی وزارت کشور و شورای عالی وزارت راه و شهرسازی، مورد بررسی قرار گرفت تا برنامه‌های این منطقه نیز چون ماسوله تدوین شود.

او با اشاره به اینکه مدنیت رشته کوه البرز را باید در منطقه سمیران جستجو کرد، ادامه داد: در حال حاضر در محدوده «دژ» شهر سمیران محوطه‌های تاریخی وجود دارد که با جام مارلیک هم دوره هستند، از همین رو با همکاری کارشناسان پیشکسوت سازمان میراث فرهنگی برنامه‌ریزی و پلان مدیریتی آن انجام گرفت؛ به طوری که با مستندنگاری کامل از منطقه در سه مقیاس بزرگ، سنجش از راه دور توسط تصاویر ماهواره‌ای صورت گرفت و در مقیاس جزئی‌تر با استفاده از نقاط شاخص نقشه‌برداری کل کشور، تمامی منطقه «دژ» شهر سمیران نقشه‌برداری شد.

مدیر پایگاه تاریخیِ «دژ»  شهر سمیران، اضافه کرد: هم اکنون نیز امامزاده متروک این مجموعه با توجه به مطالعات باستان‌شناسی به عنوان محرکی جهت احیا و بارشناسی «دژ» شهر فضای اصلی آن با مشارکت اهالی بومی و متولیان مرمت شد و برنامه احیا این امامزاده نیز در حال انجام است.

به گفته‌ی ضیا آبادی، پس از فتوگرامتری شدن تک تک آثار تاریخی این منطقه، اعم از مسیر انتقال آب تا جزئیات هر اثر، استحکام‌بخشی و رفع خطر آثار و ابنیه تاریخی در این سایت انجام گرفته است.

او در پایان اظهار کرد: همزمان با اقدامات صورت گرفته‌، خواناسازی و استحکام بخشی بناها، برج مقبره‌ها و دیگر آثار در دست اجرا قرار گرفته است.

مجموعه «دژ» شهر تاریخی سمیران، منطقه‌ای با ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی واقع در منطقه طارم سفلی استان قزوین است. بر اساس مستندات و متون تاریخی این شهر در گذشته از اهمیت زیادی برخوردار بوده است به طوری که جهانگردان و مورخان بزرگی همچون ابودلف، ناصر خسرو، مقدسی، یاقوت و حمدالله مستوفی در آثار خود از آن یاد کرده‌اند. این درحالی است که مدیر پایگاه تاریخی دژ سمیران نیز تاریخ آن را هم دوره با جام مارلیک می‌داند.