ایمانی‌خوشخو

رییس دانشگاه علم و فرهنگ در همایش «گردشگری و صلح در آینه میراث جهانی» گفت: ما باید صلح را از زاویه گردشگری محقق کنیم و اگر بتوانیم میراث معنوی را به دنیا بشناسانیم و علاقه‌مندان را از طریق میراث معنوی به کشور جذب کنیم، در این صورت است که می‌توانیم گردشگری پایدار را گسترش دهیم.

به گزارش ایسنا، همایش «گردشگری و صلح در آینه میراث جهانی» همزمان با روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، امروز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه در پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران برگزار شد.

دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو در این همایش یادآور شد: یونسکو به عنوان متولی جهانی رسمی حفاظت از میراث فرهنگی در یک تقسیم‌بندی کلی آثار تاریخی و فرهنگی را به دو گروه «ملموس» و «غیر ملموس» و گروه ملموس را به دوگروه «منقول» و «غیر منقول» تقسیم بندی کرده است.

وی افزود: میراث معنوی غیر ملموس بخش اساسی فرهنگ هر جامعه را تشکیل می‌دهند و در حقیقت همان جوهر یا اصل فرهنگ هر قوم را شامل می‌شود که با حمایت از این فرهنگ ها و میراث ناملموس می‌توانیم در مقابل جهانی شدن ایستادگی و از هویت فرهنگی‌مان حفاظت کنیم. بنابراین اگر میراث فرهنگی را با گردشگری در کنار هم می‌خواهیم باید به میراث غیرملموس توجه کنیم.

ایمانی‌خوشخو ادامه داد: از سوی دیگر میراث فرهنگی به عنوان نماد فرهنگی هر کشور معرف تمدن، تاریخ و پیشینه آن است و سیاست حفظ و نگهداری این میراث کهن نه تنها از بعد فرهنگی، بلکه از منظر اقتصادی، آینده یک کشور و جایگاه آن را در میان سایر کشورها تضمین می‌کند.

رییس انجمن علمی گردشگری ایران گفت: ایران به عنوان سرزمینی کهن با میراث عظیم فرهنگی، تاریخی و هنری از ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری فرهنگی و معنوی بهره‌مند است. بنابراین ترکیب تمدن ایرانی اسلامی و تاریخ پرفراز و نشیب آن باعث به وجود آمدن منابع و جاذبه‌هایی شده است که می‌توان از آنها بهره‌برداری صحیح کرد.

او افزود: جاذبه‌های تاریخی فیزیکی و میراث فرهنگی در کشور دیده شده است، اما این نکته که میراث معنوی، هنری و مذهبی، ظرفیت قابل توجهی در توسعه گردشگری فرهنگی دارد، مغفول مانده است.

ایمانی‌خوشخو بیان کرد: خوشبختانه در کشور ما جشن‌ها، رویداد ها و آیین‌های باستانی و مذهبی بسیاری وجود دارد که ریشه در هویت، تاریخ و اعتقادات دیرینه ایرانیان دارد. این جشن و رویدادها در بطن خود از سرور و شادی فاخری برخوردار است و می‌توانند در حوزه گردشگری معنوی نیز ظرفیت عظیمی ایجاد کند.

وی ادامه داد: گردشگری اگر بخواهد از طریق یکی از محصولات پایدار خود رابطی برای صلح جهانی و دیپلماسی عمومی باشد میراث معنوی می‌تواند ایفای نقش خوبی در این میان داشته باشد.

ایمانی‌خوشخو سپس پیشنهاد داد برای غنای هرچه بیشتر میراث فرهنگی، عموم به میراث معنوی دسترسی و شناخت بیشتری داشته باشند و در ادامه اظهار کرد: حفظ، حمایت و غنی‌سازی و ارزش‌گذاری انواع میراث فرهنگی را باید در دستور کار خود قرار دهیم و به تشویق و حمایت از نوآوری‌های فرهنگی محلی، توسعه و ترویج روابط سیاست‌های فرهنگی دولت و انجمن‌ها توجه بیشتری شود.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری چنین همایش‌هایی گفت: با برگزاری این همایش‌ها و کنفرانس‌ها امید به آینده بیشتر شده و گردشگری با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد.