گردشگران مسلمان

با افزایش تعداد گردشگران مسلمان در روسیه‌ و کاهش گردشگران آمریکایی و انگلسی به موجب تحریم‌ها‌، هتلی در شهر مسکو تصمیم گرفته تا با گسترش خدمات رفاهی برای مسافران کشورهای اسلامی‌، گردشگران بیشتری را جذب کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا مدیر این هتل با اشاره به اینکه هر ساله نزدیک به 5 هزار مسلمان از کشورهای اسلامی منطقه به ویژه ایران به روسیه سفر می‌کنند و این تعداد 13 درصد کل گردشگران خارجی روسیه را تشکیل می‌دهند گفت: این هتل برای اولین‌بار در پایتخت روسیه‌، به گردشگران مسلمانان خدمات ویژه‌ای چون طبخ غذاهای حلال و خالی از گوش خوک‌، اختصاص سالن به نمازگزاران‌، تعبیه سجاده‌های نماز‌، وضوخانه و قبله‌نما در اتاق‌ها و ارائه شوینده‌ها و صابون‌های بدون الکل و چربی خوک ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این هتل‌دار روسی افزود: در هتل “آیرواستار” دو سالن مجزا برای نمازگزاران خانم و آقا اختصاص داده شده است. همچنین آشپزخانه مجزا و ویژه‌ای به منظور رعایت خواسته‌های مسافران مسلمان در نظر گرفته شده است.

در همین راستا «ویتالی اوخانوف‌»، سرآشپز این هتل گفت: در این آشپزخانه، گوشت خوک جایی ندارد.

وی با اشاره به رعایت استاندارد حلال در این آشپزخانه گفت حتی ظروف و وسایل طبخ غذایی که در این قسمت استفاده می‌شود هرگز در آشپزخانه اصلی به کار نمی‌رود.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد این رویکرد جدید هتل به زودی نتیجه خوبی به بارآورد، چرا که گردشگران زیادی از کشورهای مسلمان منطقه به ویژه ایران و مالزی تا پایان سال اتاق رزرو کرده‌اند.

«لئوبوف شیان»، مدیر این هتل با اشاره به اینکه مسافران مسلمان دائما از امکان اختصاص سالنی به نمازگزاران سوال می‌کردند‌، گفت: پس از یک روند طولانی کسب تاییدیه از مسولان مذهبی مسلمانان در روسیه، هتل ما که در شمال شهر مسکو و در فاصله فرودگاه تا مرکز شهر واقع است، 20 اتاق از مجموع 300 اتاق خود را به گردشگران مسلمان اختصاص داده است.

در سایه بحران اوکراین، اعمال تحریم‌هایی گسترده کشورهای اروپایی و آمریکا و با کاهش 30 تا 50 درصدی گردشگران آمریکایی و انگلیسی ورود گردشگران کشورهای اسلامی به روسیه بسیار با اهمیت و حیات‌بخش است و فراهم کردن شرایط مناسب برای این گردشگران و جلب رضایت آنان بیش از هروقت دیگری برای روسیه اهمیت می‌یابد.

به جز هتل “آیروستار” در شمال مسکو، تنها دو هتل دیگر با خدمات مشابه در روسیه وجود دارند که اولی در جمهوری تاتارستان در سواحل رودخانه ولگا واقع است و دومی در کوهستان سوچی محل برگزاری بازی‌های المپیک است.

پیش‌بینی می‌شود این هتل در مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 هم میزبان گردشگران مسلمان باشد. این سه هتل تلاش می‌کنند در مسابقات جام جهانی 2018 گردشگران کشورهای عربی و کشورهای ایران و ترکیه را جذب کنند.