کاخ گلستان

مدیر کاخ گلستان یکی از دلایل تعطیلی تالارهای کاخ را کمبود مراقب موزه ای دانست و گفت: راه اندازی آسانسور کاخ که چندی پیش با مخالفت کارشناسان رو به رو شد، به نظر اعضای شورای راهبردی بستگی دارد.

پروین صدر ثقه الاسلامی درباره اینکه کاخ گلستان هنوز سردر مناسبی ندارد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: به صورت نمادین از سمت جنوب کاخ گلستان یک تابلو وجود دارد اما تابلویی نیست که بتوان گفت برای کاخ گلستان مناسب است. همچنین می گویند که در ورزشگاه شیرودی سردر کاشی کاری شده، کاخ وجود دارد ولی من هنوز آن را ندیده ام.

وی با بیان اینکه تعمیر و بازسازی درهای ورودی کاخ در دستور کار است،ادامه داد: برای طراحی سردر کاخ گلستان حتما باید با پایگاه میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی هماهنگ کنیم. برای کاخ گلستان شورای راهبردی تشکیل داده ایم پس تمام تصمیمات مربوط به آن باید در جلسات شورای راهبردی مطرح شود.

راه اندازی آسانسور کاخ گلستان با تصمیم شورای راهبردی

صدر ثقه الاسلامی درباره آسانسور کاخ گلستان که توسط رئیس قبلی این کاخ تعبیه شده بود گفت: تمامی کارهای مربوط به راه اندازی آسانسور در بخش اداری و پهلوی کاخ قرار دارد که برای سه طبقه تعبیه شده است. درباره راه اندازی این آسانسور باید شورای راهبردی تصمیم بگیرد. توجیه مدیران قبلی این کاخ برای ایجاد  آسانسور، رفاه حال مراجعه کنندگان و محققان و پژوهشگران پیشکسوتی است که باید برای بررسی اسناد سه طبقه را طی می کردند. از سوی دیگر امکان نقل و انتقال اسناد و کتاب ها به طبقات دیگر وجود ندارد چرا که هر گونه انتقال این آثار باید با تشریفات مخصوص به خود انجام شود.

وی با بیان اینکه برای نصب آسانسور هزینه های زیادی صرف شده است تصریح کرد: افرادی که با روی ویلچر تردد می کنند نمی توانند تا طبقات بالا بروند به همین علت در کنار پله ها این آسانسور را زده اند منتها باید نمای بیرونی آسانسور به نحوی طراحی شود که وجود آن در یک ساختمان متعلق به دوران پهلوی ناهمخوان با ساختمان نباشد.

کاخ گلستان هیات امنایی می شود

وی از هیات امنایی شدن اداره کاخ گلستان نیز خبر داد و گفت: هیات امنا می تواند برای موضوعات مختلف سرمایه وارد کاخ کند به عنوان مثال ما چند سال پیش در کاخ گلستان هیات امنای متشکل از رئیس جمهور وزرا و رئیس کتابخانه را داشتیم که از طریق این ارتباطات توانستیم تصمیمات مهمی برای کاخ گلستان بگیریم اما در دوره مدیران بعدی این هیات امنا عملا تعطیل شد تا اینکه دوباره قرار است تمام محوطه ها و بناهای جهانی با نظر هیات امنا اداره شوند. ولی تفاوت آن با شورای راهبردی این است که در شورا باید افراد عضو، از بهترین های موزه داری، معماری، مرمت آثار و باستان شناس باشند.

تابلوها روی ریل رفتند

صدر ثقه الاسلامی گفت: مخزن تابلوهای کاخ گلستان ساماندهی شده و روی ریل قرار گرفته اند لباس ها و پارچه ها نیز در موزه مردم شناسی ریلی شده اند تا برای جابه جایی مشکلی نداشته باشند.

مرمت کتابهای خطی

مدیر کاخ گلستان از مرمت کتاب های خطی خبر داد و گفت: قرار است از روی کتب خطی کتاب های جدیدی منتشر شود. همچنین مرمت جلد قرآن های خطی نیز در دستور کار است در این راه از متخصصان مرمت جلد و کتب خطی که مدت ها بود رابط خود را با کاخ گلستان قطع کرده بودند استفاده می کنیم.

نبود مراقب موزه ای علت اصلی بسته بودن برخی از تالارهای کاخ

وی درباره اینکه بازدید از برخی تالارهای کاخ گلستان برای مردم در همه ایام امکان پذیر نیست بیان کرد: اگر تعداد نیروهای یگان و «مراقب موزه ای» ما زیاد باشد می توانیم بازدید همه روزه از برخی تالارهای کاخ را برای مردم فراهم کنیم. مانند تالار الماس که تنها سه روز در هفته باز است و یا تالار برلیان که بسته بودن آن مورد سوال مردم است.

ادامه ممنوعیت گروههای فیلمبرداری در کاخ

وی درباره ممنوعیت حضور گروههای فیلمبرداری در کاخ نیز گفت: کار گروههای فیلمبرداری مانند عوامل سریال معمای شاه در کاخ تمام شده است و دیگر قرار نیست هیچ گروه فیلمبرداری به این کاخ بیاید. ما با حضور آنها مخالف هستیم. اما درباره گروه های موسیقی باید گفت که گروههای موسیقی مقامی و اصیل ایرانی می توانند در بناهای تاریخی برنامه اجرا کنند ولی حضور آنها باید به نحوی باشد که هیچ آسیبی به بناها نزند.