کوهستان

مسئول امداد و نجات کوهستان هلال احمر گفت:در حال تدوین آیین نامه ای هستیم تا برای حوادثی که به دلیل جوگیر شدن در طبیعت رخ می دهد، فکری شود. جوگیر شدن افراد آنقدر زیاد است که برایش کارگروهی تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیمان یاوری مسئول امداد و نجات کوهستان هلال احمر کشور در نشست تخصصی گردشگری ماجراجویانه که شب گذشته در سالن اجتماعات ساختمان سازمان میراث فرهنگی با حضور فعالان تورهای گردشگری و طبیعت گردی برگزار شد، گفت: افرادی که در ایستگاههای هلال احمر مناطقی مانند کوهستان فعالیت می کنند بیشتر از نیروهای داوطلب کوهنوردی هستند که بر حسب نیاز دور هم جمع شده و تیم تشکیل داده اند. این افراد نه بیمه هستند و نه مزدی بابت این فعالیت خطرآفرین دریافت می کنند.

وی گفت: تمام پشتوانه ما پشتیبانی ورزشکاران و افراد ماجراجو و حرفه ای تورهای طبیعت گردی هستند، ما توان جنگیدن در دو جبهه را نداریم، باید هم مسئولانمان را توجیه کنیم که خدمات به آسیب دیدگان در طبیعت برسانند و هم به آسیب دیدگان کمک کنیم. در بسیاری از اوقات مانند زمستان مجبور هستیم بالگردهایی را به مناطقی ببریم که پرواز در آنها مجاز نیست.

یاوری افزود: همه مشکلات را زمان حل نمی کند، برخی از این مشکلات را مکان حل می کند. این مشکل مکان اکنون به کوه‌ها رسیده است. در گردشگری ماجراجویانه پیشگیری تنها راه است. بیشترین آسیب ها در حوزه کوه‌ها رخ می دهد. عملا امکان امداد و نجات و پوشش دادن به طبیعت گردان به دلیل حجم بالای فعالیت ها وجود ندارد. ما می توانیم به تعداد محدودی از این افراد خدمات ارائه کنیم. همین افراد داوطلب در ایستگاههای هلال احمر استخدام نیستند. آنها از وقت خود زده اند و به کمک ما آمده اند. اگر حادثه ای در دماوند رخ می دهد از یک سمت مسئولان می گویند حق نداری بالگرد ببری و افراد زیادی را به خطر بیندازی. از طرفی دیگر طبیعت گردانی که در کوه گرفتار شده اند چشم امیدشان به ماست. ما با هر دوی این موضوعات روبرو هستیم، آن را حل می کنیم تا افراد نجات پیدا کنند.

وی سپس در این برنامه فیلمی را پخش کرد و نحوه امدادرسانی به آسیب دیدگان در کوه‌های کردستان را نجات داد. این گروه 45 نفره تنها یک راهنما داشتند، بدون سیستم جی پی اس و یکی از افراد شرکت کننده در تور که سابقه سکته نیز داشته در میانه راه آسیب دیده و دوباره سکته کرده بود.

یاوری در توضیح این فیلم بیان کرد: تنها روشن کردن بالگرد 15 میلیون تومان هزینه دارد، با همین  مبالغ و مشکلات این گروه نجات پیدا کردند.