سخنرانی

قائم مقام کمیته ملی ایکوم از توجه ویژه به اصنافی که بیش از ۸۰ سال از عمر آنها می گذرد و موزه تشکیل داده اند خبر داد و گفت: امسال موزه برتر با در نظر گرفتن ۱۲ شاخص معرفی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هشتمین دوره انتخاب موزه برتر با شعار «موزه ها برای جامعه پایدار» روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه در موزه هنرهای معاصر با معرفی برترین موزه های کشور برگزار می شود، به همین مناسبت نشست خبری رئیس کمیته موزه های ایران «ایکوم» پیش از ظهر روز یکشنبه برگزار شد و از آنجا که رئیس کمیته ایکوم اکنون ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی را نیز برعهده دارد خبرنگاران برای این نشست به ساختمان پژوهشگاه میراث فرهنگی رفتند.

همچنین احمد محیط طباطبایی قائم مقام کمیته ایکوم درباره معرفی موزه های برتر گفت: گزینش در دو بخش موزه های دولتی و خصوصی انجام می شود و در ۱۲ شاخص همچون سال های گذشته مورد ارزیابی قرار می گیرد مانند شاخص های جهانی ایکوم که شامل بازدید، آموزش، پژوهش، خلاقیت است و شاخص های ایران مانند اینکه چقدر موزه ها نسبت بازدید کودکان عملکرد خوبی داشته اند.

براساس این شاخص ها موزه برتر انتخاب می شود و بیشتر نوعی معرفی آن موزه خواهد بود. همچنین در کنار آن از پیشکسوتان و یا افرادی که دیگر در بین ما نیستند تقدیر خواهد شد.

وی افزود: مانند سال های گذشته در روزهای نزدیک به روز ۲۸ اردیبهشت ماه تعدادی موزه افتتاح خواهد شد. همچنین همایش های مرتبط با آن برگزار می شود. همچنین ایکوم سعی می کند موزه هایی که مکان خاصی ندارند را احیا کند مانند موزه گرافیک که در سال گذشته صاحب مکان شد و یا موزه هنرمندان خودآموخته که مجموعه کارهای موزه ای آنها اکنون جایی برای نمایش ندارد. تعدادی از موضوعات نیز وجود دارد که موزه ای سیارند مانند موزه ادبیات کودک. همچنین موزه روستایی نیز به عنوان یکی از بهترین موزه های نمونه همایش بین المللی را برگزار خواهد کرد.

محیط طباطبایی گفت: یکی از اتفاقات ناگوار در موزه های جهانی که سال پیش اتفاق افتاد و کمیته ایکوم نیز برای آن نیز بیانیه صادر کرد رفتار و اتفاقات در کشور عراق بود که برخی از سایت های موزه ای مانند موصل مورد صدمه قرار گرفت. به بهانه روز جهانی موزه ها موزه موصل را به عنوان یکی از برنامه های یادآوری و تذکر مورد توجه قرار خواهیم داد و به آن بخش ویژه ای اختصاص می یابد. همچنین به موزه هایی که مانند مسافر مکان خاصی ندارند توجه خواهد شد. ما به دنبال این هستیم که از هر موزه ای که باز است به هر شکلی تقدیر کنیم. همچنین در بحث معرفی موزه برتر از افرادی که عضو ایکوم هستند کارشناسان و پیشکسوتان و افراد مختلف دعوت شده و داوری را برعهده می گیرند.

وی افزود: امسال به برخی از واحدهای صنفی که توانستند بیش از ۸۰ سال مجموعه خود را معرفی و حفظ کنند توجه خواهد شد. یکی از گروه های مهم مجموعه های موزه داری مجموعه داران هستند. برخی از این مجموعه داران در فضاهای فرهنگی آثار خود را به نمایش خواهند گذاشت.

قائم مقام کمیته ملی ایکوم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اقتصاد موزه ها ادامه داد: ما در برنامه های سال آینده به دنبال برگزاری نشستی درباره اقتصاد موزه ها هستیم. پردرآمدترین موزه ها موزه لوور است. شهرداری پاریس بخش مهمی از هزینه های آن را پرداخت می کند و مقدار زیادی از درآمدهای این موزه به خودش برگشت داده می شود. مردم هستند که به عنوان اصلی ترین میراث دار باید بدانند که هزینه  کردن در میراث فرهنگی نوعی سرمایه گذاری است.

درآمد موزه ها باید اختصاصی باشد

وی افزود: درآمد موزه های باید اختصاصی باشد ولی اکنون این طور نیست. با این حال مقداری وضعیت بهبود پیدا کرده است.

سید محمد بهشتی رئیس کمیته ایکوم در تکمیل سخنان وی گفت: فکر می کنید اگر امسال درهای تخت جمشید، حافظیه و سعدیه را ببندیم چقدر بهانه برای اینکه به شیراز برویم وجود خواهد داشت. همه اقتصادی که در آنجا وجود دارد بهانه اش همین مقاصد گردشگری است. آیا درآمد تخت جمشید فقط همان بلیتی است که فروخته می شود و یا گردش اقتصادی شهر بهانه اش تخت جمشید است؟ موزه محل درآمد است ولی درآمدش را باید در پیرامونش جستجو کرد.

قائم مقام کمیته ایکوم در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری درباره سفر رئیس باغ موزه قصر به عنوان سفیر صلح گفت: وقتی چند سال گذشته معاون سازمان ملل آمریکا به ایران آمد و یک ساعت فرصت تهران گردی داشت زمانی که به عنوان موزه صلح برخورد کرد ترجیح داد از آن بازدید کند و وقتی پرچم عراق را در کنار قربانیان در این موزه دید به تنهایی سفیر صلح ما شد. برخی از افراد بدون تبلیغات کار خود را انجام می دهند. کسی از ما درباره اینکه چه کسی به عنوان سفیر صلح از موزه های کشور سفر کند سوالی نکرده است.

موزه خراسان بزرگ به موزه بزرگ خراسان تبدیل شد

محیط طباطبایی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه چقدر سازمان میراث فرهنگی از کمیته ایکوم و رئیس آن که ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی را نیز برعهده دارد برای ساخت موزه ها مشورت می گیرد تا موزه هایی مانند موزه بزرگ خراسان که اکنون شی ای برای نمایش در آن نداریم ساخته نشود گفت: ما را برای یک جلسه مشورت با خبر می کند جلسه دوم از ما مشورت نمی خواهند. پیش از این قرار بود موزه خراسان بزرگ افتتاح شود. طراحی موزه انجام و کار وارد مرحله اجرا شد اما با تغییر مدیریت در سال ۸۳ کار متوقف شد و به جایی رسیدیم که موزه خراسان بزرگ به موزه بزرگ خراسان تغییر یافت. اکنون در مقام یک ان جی او سعی می کنیم که مشورت دهیم و آنها معذوریتی برای پذیرش آن دارند چون نگهداری از موزه از ایجاد آن مهم تر است.

مشورت می دهیم ولی رسانه ای نمی کنیم

وی افزود: سیستم الکترونیک موزه دوران اسلامی طی برنامه هایی که قرار بود انجام شود متناسب نبود. کارشناسانی آمدند و قرار شد این کار در زمان مدیریت آقای کارگر اصلاح شود اما پس از برکناری آن یک جلسه مشورت از ما خواستند و دیگر به سراغ مان نیامدند. اکنون سال هاست که این موزه تعطیل است اکنون سعی در ایجاد موزه پابرجا دارند. چند بار زمانی که موزه هنرهای ملی تعطیل شد اعتراض کردیم و در مدیریت وقت آقای موسوی دوباره این موزه افتتاح شد و به جای خودش برگشت. دو موزه بهزاد و میرعماد نیز تعطیل شده بود که دوباره افتتاح شد. ما قطعا مشورت می دهیم. گاهی موثر است و گاهی نیست ولی چون می خواهیم کار انجام شود برایمان مهم نیست که مشورت ها را رسانه ای کنیم. مهم نیست چه کسی حرف زده مهم این است که همه بهره بگیریم.

محیط طباطبایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه چقدر استانداردهای موزه های ایران متناسب با استانداردهای ایکوم جهانی است گفت: آیا ساختمان روزنامه شما استاندارد است در حالی که سازمان استاندارد شاخص هایی برای آن درنظر گرفته است. عدم رعایت استاندارد بحث دیگری است از نظر ایکوم یک نانوایی سنتی در وین هم یک موزه است، پس استاندارد امر قطعی صرف نیست.