مازندران

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مازندران به عنوان دومین استان در راستای اجرای طرح گردشگری مجازی در کشور انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، عیسی منصوری در کارگروه تخصصی اشتغال استان مازندران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک مبحث استراتژیک برای کشور است، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یک دوره متفاوت را برای کشور به وجود می‌آورد که اگر نظام اجرایی آن را بفهمد و هضم کند به طور قطع توسعه مدنظر به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته بحران‌های سختی را پشت سر گذاشتند و پس از عبور از این بحران، در برطرف کردن مشکلات معیشت و اشتغال مردم خود موفق بودند.

منصوری، ایجاد اشتغالزایی با پرداخت تسهیلات را امری نادرست دانست و خاطرنشان کرد: اگر فکر می‌کنیم که با اعطای تسهیلات رونق اقتصادی به وجود می‌آید اشتباه است، اشتغالی که با تسهیلات آغاز شود پایدار نمی‌ماند.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در کوتاه مدت نیاز داریم که مشکل اقتصادی حل شود و پیاده سازی راه حل جدید در بروکراسی حاضر بسیار سخت است.

منصوری گفت: دولت باید به جای دخالت، در عرصه اقتصاد مداخله کند به این معنی که به جای تزریق تسهیلات به تبیین مشکلات و حل آن برای توسعه تولید و کارآفرینی بپردازد.

وی با اشاره به تمرکز دولت در اشتغالزایی کوتاه مدت اظهار کرد: بنگاه های خرد و کوچک بیش از 85 درصد اشتغال کشور را به دست گرفتند و اگر بخواهیم در کوتاه مدت به موفقیت برسیم باید روی این بنگاه ها متمرکز شویم.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اشتغالزایی، اشتغال کارخانهای نیست، بلکه مزیت های هر استان فرصتی برای اشتغالزایی است.  96 درصد از بنگاه های اقتصادی اشتغال زایی زیر ده نفر دارند. بنگاه اقتصادی را متولد می کنیم اما به دلیل نبود بسترهای لازم توان بزرگ شدن ندارند.

وی با اشاره به اینکه باید دید مسئول سود بخش خصوصی هستیم یا منفعت عمومی، افزود: اگر منفعت عموعی را مدنظر داریم باید بر روی مواردی متمرکز شویم که بیشترین سهم از اشتغالزایی کشور را دارند که همان بنگاه های اقتصادی خرد است.

معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در طرح ملی تکاپو، حفظ مزیت های اقتصادی و توسعه اشتغال زایی را به همراه دارد، اظهار کرد: در طرح ملی تکاپو، مهم‌ترین رسته های اقتصادی شناسایی شده است. در طرح ملی تکاپو دیگر کشاورز تولید را رها نمی‌کند و به سرایداری املاک روی نمی آورد. در این طرح در نظر داریم منابع اقتصادی پایدار و مزیت های خدادادی، حفظ و در کنار آن تولید و اشتغال افزایش یابد.

وی، یکی از مشکلات گردشگری مازندران را مسافر پذیر شدن استان دانست و گفت: وقتی استانی به جای گردشگر مسافرپذیر شود به طور قطع مشکلات محیط زیستی و ویلا سازی افزایش نامناسبی می یابد و کشاورزان به جای تولید به فکر فروش اراضی خود برای دریافت سودهای کلان میافتند. اگر این طور پیش برود در 15 سال آینده چیزی از کشاورزی باقی نمی ماند.

منصوری گفت: در طرح ملی تکاپو برای مازندران به دنبال توسعه گردشگری و حفظ کشاورزی هستیم به گونه ای که گردشگری در این استان موجب حفظ محیط زیست شود و در مقابل کاهش کاربری را به همراه داشته باشد. معتقدیم توسعه  IT و ICT در بخش گردشگری مازندران موجب تحول چشم گیری می شود بنابراین این استان را به عنوان استان دوم برای ورود به مبحث فضای مجازی گردشگری انتخاب کرده ایم.