صنایع دستی

معاون صنایع دستی سازمان میران فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سود بازار سوغات ایران به جیب کشورهای دیگر ازجمله هند، چین و ترکیه می‌رود، به‌عنوان نمونه بخش اعظمی از سوغات زیارتی مشهد به صورت ماشینی و توسط افراد خارجی تولید می‌شود که به اسم صنایع دستی زیارتی عرضه می‌شود.

به گزارش ایرنا، بهمن نامور مطلق در مشهد، افزود: طی چند سال اخیر وضع صنایع دستی کشور مطلوب نبود و بسیاری از کارگاه های هنرمندان صنعتگر در کشور تعطیل شد.

وی بیان کرد: بازار صنایع دستی کشور به دلیل تحریم های اقتصادی و مشکلات مربوط به قیمت بالای مواد اولیه و محدود شدن صادرات به کشورهای دیگر تقریبا کساد شد و دولت تدبیر و امید سعی کرد از سال گذشته تثبیت بازار صنایع دستی کشور را در دستور کار خود قرار دهد.

وی گفت: متاسفانه سیاست دولت گذشته به گونه ای بود که تسهیلات مطلوبی به هنرمندان صنایع دستی اختصاص نیافت، بنابراین سال گذشته بعد از ده سال موفق شدیم تسهیلات مورد نیاز برای رونق بازار را به هنرمندان پرداخت کنیم.

وی گفت: سال آینده سعی داریم صنایع دستی کشور را توسعه دهیم و با سرمایه گذاری در حوزه بازرگانی و اصلاح برخی اشکالات در تولید، زمینه بازاریابی و فروش بیشتر صنایع دستی در کشورهای دیگر را فراهم کنیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: براساس تحقیقات انجام گرفته با اختصاص 10 درصد از گردش مالی سالانه صنایع دستی کشور به هنرمندان می توان در یک دوره سه ساله سود فروش صنایع دستی را به هنرمندان بازگرداند.

وی اظهارکرد: 500 میلیارد ریال گردش مالی سوغات زیارتی مشهد است که از این میزان کمتر از پنج درصد به هنرمندان اختصاص دارد که این مساله برای صنایع دستی خراسان رضوی ناگوار است.

او تاکید کرد: برای بهبود وضع صنایع دستی و سوغات زیارتی مشهد باید مسئولان خراسان رضوی بازار سوغات و صنایع دستی را پالایش کنند و عرصه را برای فعالیت بیشتر هنرمندان صنعتگر مهیا کنند و همه چیز را به آنان بسپارند که تنها در این صورت وضع گردش مالی و اصالت سوغات زیارتی مشهد بهتر می شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به دلیل خشکسالی در خراسان رضوی، کشاورزی از رونق افتاده و اکنون صنایع دستی در اولویت کار روستاییان قرار گرفته است، بنابراین صنایع دستی می تواند صنعت جایگزین کشاورزی به لحاظ درآمدزایی و اشتغالزایی باشد.

نامور مطلق افزود: مهم ترین بخش بازرگانی در حوزه صنایع دستی مربوط به استان خراسان رضوی است، زیرا بضاعت زیادی در این حوزه دارد و می تواند قطب تولید سوغات بازارهای زیارتی باشد.

وی همچنین بر توسعه نمایشگاه صنایع دستی و برگزاری آن در دیگر کشورهای همسایه و آسیای میانه برای هر چه بهتر معرفی شدن صنایع دستی خراسان رضوی و کشور تاکید کرد.