علی جنتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برنامه‌ریزی در خصوص پروژه مشهد پایتخت معنوی 2017 باید متناسب با شرایط و امکانات باشد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، علی جنتی عصر امروز، 6 تیر ماه در دومین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: آرمان‌های اجرایی باید متناسب با بودجه و شرایط کشور باشد.

وی با بیان این که تشکیل جلسه در سطوح بالا موثرتر است، گفت: در حال حاضر شرایط کشور به گونه‌ای است که برگزاری جلسه در سطوح بالاتر و باحضور رئیس جمهور امکان‌پذیر نیست.

جنتی ادامه داد: ابتدا باید در انجام پروژه پیشرفت‌هایی داشته باشیم و با تکیه بر بودجه سال 94 کارهای اولیه را انجام دهیم و سپس در برنامه بودجه 95 و 96 برای این امر بودجه خاصی تدوین شود.

وی در خصوص محوریت بودجه در این زمینه اظهار کرد: استانداری باید محور بودجه و فعالیت‌ها باشد اما تمامی دستگاه‌ها ملزم به همکاری با این ارگان هستند، به طوری که کلیه اعضای شورای عالی سیاست‎گذاری با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای کلیه نیازها اقدام به تامین اعتبارات کند و پیگیری و نظارت اعتبارات نیز به عهده شورای عالی سیاست‌گذاری‌ها باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برای برطرف کردن مشکل حاشیه نشینی و بافتهای فرسوده اطراف حرم باید استانداری و وزیر شهرداری به توافق برسند.

وی بیان کرد: باید یک ستاد خارجی برای فعالیتهای برون مرزی به مسئولیت سازمان فرهنگ و ارتباطات تشکیل شود و سپس اعضای آن به تناسب نیاز و برطبق نهادها اعلام شوند.

جنتی در مورد توسعه اعضای ستاد گفت: نباید توسعه ستاد به گونه‌ای باشد که تصمیم‌گیری در آن سخت و دشوار شود. در حال حاضر ستاد 25 عضو دارد و با اضافه شدن اعضای دیگر ممکن است در تصمیم‌گیری با مشکل مواجه شویم.

وی اظهار کرد: پروژه مشهد پایتخت معنوی 2017 یک فرصت طلایی برای معرفی مشهد به جهان اسلام و دنیای خارج از اسلام است به گونه‌ای که این امر می‌تواند زمینه گردشگری شهری و کشوری و همچنین نوسازی و بهسازی مشهد را فراهم آورد.

وی با بیان این که این پروژه فرصتی برای تبادل نظر و آراء است، عنوان کرد: با مطرح شدن مباحث دو و چندجانبه به ارتباط متقابل مشهد و دنیای بیرون کمک می‌شود.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: بیش از 80 درصد بودجه در تهران مشخص می‌شود، بنابراین در شورای برنامه‌ریزی استان مبلغ ناچیزی برای برنامه‌های استان باقی می‌ماند.

وی اضافه کرد: برای داشتن نقشه راه و حمایت مالی نیاز به اجرای پروژه است اما بخش مالی تنها جزء مهم از فعالیت است نه تمامی آن بنابراین می‌توانیم کار را ادامه دهیم.

استاندار خراسان رضوی در خصوص بودجه پروژه اظهار کرد: مسائلی چون بهسازی و نوسازی جز اهداف اصلی پروژه است زیرا برای مثال وجود حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده اطراف حرم در این پروژه صحنه خوبی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: هدف اصلی در این پروژه فرهنگی است اما برای به فعلیت رسیدن اهداف آن نیازمند کمک و مساعدت مالی هستیم.

رشیدیان قرآن و عترت را محور وحدت کشورهای اسلامی خواند و افزود: تمامی کشورهای اسلامی به دور از افراطی‌گری‌هایی نظیر داعش به قرآن و اهل بیت ایمان دارند و وجود حرم مطهر نیز به عنوان یک ذخیره فرهنگی یاری دهنده این پروژه است.

صولت مرتضوی شهردار مشهد نیز در ادامه اظهار کرد: مشهد به لحاظ وجود بارگاه امام هشتم و مفاخری چون فردوسی ظرفیت بالایی دارد که این ظرفیت‌ها برای به فعلیت رسیدن نیازمند کمک هستند.

وی ادامه داد: معرفی گفتمان اهل بیت و ایران اسلامی به جهان و کشورهای اسلامی از اهداف مهم این پروژه است.