خوزستان

دبیر کانون جهانگردی آبادان گفت: نبود تبلیغات مناسب موجب شده تا گردشگری ما آن گونه که باید رشد نداشته باشد.

احمد امیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه خوزستان، اظهار کرد: استان خوزستان استانی است که بیشترین آثار تاریخی با پیشینه چندین هزار ساله دارد اما متاسفانه تعداد گردشگرانی که برای دیدن آثار ما می‌آیند خیلی کم هستند و علت اصلی آن نبود تبلیغات مناسب است.

وی عنوان کرد: این فصل در خوزستان، زمان جذب گردشگر است اما آیا یک بار شده که ببینید در تلویزیون سراسری جایی از استان خوزستان را معرفی کنند؟ بعضی شهرها که حتی 10 درصد آثار ما را هم ندارد چنان تبلیغاتی در شبکه‌های سراسری و رسانه‌ها انجام می‌دهند که آمار گردشگرانشان از ما بیشتر است. متاسفانه در استان ما معرفی جاذبه‌های گردشگری انجام نشده و اگر هم شده خیلی کم بوده است.

او توضیح داد: استان خوزستان پر از ابنیه‌های تاریخی است و علاقه‌مندان بسیاری برای دیدن از آنها وجود دارد، اما جذب آن مستلزم این است که متولیان گردشگری ما در استان وارد گود شوند و برنامه‌ریزی کنند.

امیری خاطرنشان کرد: درآمدی که سال گذشته از جانب گردشگری نصیب کشور شد شش میلیارد دلار بود و این خیلی زیاد است، اما چرا باید سهم استان خوزستان از این درآمدزایی کم باشد. امیدوارم در این فصل که فصل جذب گردشگر استان خوزستان است مسؤولان بیشتر به این موضوع توجه کنند تا این فصل را از دست ندهیم.

او با بیان اینکه وقتی گردشگر چه داخلی و چه خارجی وارد استان شود درآمد ایجاد می‌کند، اظهار کرد: اگر گردشگر بخواهد وارد کشور شود به زیرساخت‌هایی نیاز دارد، همچنین بعضی برنامه‌ها باید کوتاه‌ مدت و برنامه‌های دیگر باید بلندمدت باشند. مواردی همچون امنیت، حمایت از گردشگری و بازسازی بخشی از این برنامه‌ها است و تداوم آن به زیرساخت‌هایی مثل هتل و اقامت‌گاه‌های مناسب نیاز دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر کشورهایی در دنیا هستند نفت دارند اما فقط با صنعت گردشگری مملکت‌شان را اداره می‌کنند. ایران نیز به لحاظ سیاسی در دنیا وضعیت نسبتا خوبی دارد و زمان آن فرارسیده است که حرکت جدی و تبلیغاتی برای جذب گردشگران خارجی انجام دهند.

امیری خاطرنشان کرد: فقط چاپ و انتشار چند بروشور و کتاب تبلیغات محسوب نمی‌شود بلکه باید کارگروهی از افراد متخصص در این زمینه تشکیل شود. ما در حال حاضر ورودی داریم اما باید این ورودی سازماندهی شود. مثلا برای زائران عراقی که برای زیارت امام رضا (ع) به فرودگاه آبادان می‌آیند باید تدبیری اندیشیده شود تا آنها به داخل شهر آبادان هم بیایند.

امیری با اشاره به این که تبلیغات ما برای جذب گردشگر خیلی کم است توضیح داد: سازمان‌های مردم نهاد و فعالان گردشگری باید در کنار مدیران استان قرار بگیرند تا کار جدی صورت بدهند. اقتصاد خوزستان به چنین پتانسیلی نیازمند است. ما به اشتغال غیردولتی نیاز داریم و بخشی از این اشتغال غیردولتی توسط صنعت توریسم حل می‌شود.