خراسان‌شمالی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌شمالی از وجود 63 طرح گردشگری رها شده در استان خبر داد.

محمد سویدانلویی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خراسان‌شمالی، اظهار کرد: این طرح‌ها شامل مواردی همچون ایجاد زیرساخت‌ها و یا ساماندهی آنها بوده است. این اداره کل در حال حاضر درصدد ساماندهی این طرح‌ها است و از سوی دیگر درصدد ایجاد دهکده توریستی عشایری در منطقه بیگان شیروان است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از جمعیت خراسان‌شمالی را عشایر کرمانج تشکیل می‌دهد، ادامه داد: ایجاد یک دهکده گردشگری عشایری بیگان از ظرفیت‌های اکوتوریسمی در استان است. این اداره کل درصدد است تا با راه‌اندازی این دهکده اهدافی همچون حفظ آثار فرهنگی اصیل قومی، ایلی، عشایری و فرهنگ تاریخی و جلب گردشگر داخلی و خارجی و شناساندن ابعاد زندگی عشایری کوچ رو استان را دنبال کند.

این مقام مسئول توضیح داد: موزه ایلات و عشایر، نمایشگاه صنایع دستی، فروشگاه‌های عرضه مواد لبنی، استراحتگاه گردشگران، برپا کردن سیاه چادر، پیست اسب دوانی و سفره خانه سنتی عشایر طی اجرای این طرح ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در دو فاز اجرا می‌شود، تصریح کرد: 110میلیارد ریال برای اجرای این طرح اعتبار نیاز است که برای فاز اول آن 50 میلیارد ریال اعتبار هزینه می‌شود. این طرح هم اکنون در مرحله مطالعه قرار دارد.