بازار ایران

بازار کرمان با تنوع تاریخی فراوان و ویژگی های منحصر، طولانی ترین راسته بازار ایران محسوب می شود.

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معاون گردشگری میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه بازار بزرگ کرمان که در شهر کرمان واقع شده است، یکی از تاریخی ترین بناهای این شهر و طولانی ترین راسته بازار ایران به شمار می رود،گفت: این راسته بازار از میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه ختم می شود.

جهانشاهی با اعلام اینکه این بازار شهرت جهانی دارد، افزود: هر بخش از بازارکرمان در زمان یکی از فرمانروایان این شهر ساخته شده و به خاطر برخی ویژگیهایش در ایران منحصربه فرد است.

وی با اعلام اینکه سبک معماری این بازار بسیار غنی و با ارزش است، خاطرنشان کرد: بازار کرمان که به بازار گنجعلی خان نیز شناخته می شود، یکی از مهمترین مراکز تاریخی و همچنین تجاری کرمانست به طوری که بیش از ۶۰ درصد آثار تاریخی این شهر را در خود جای داده است.

جهانشاهی تصریح کرد: نمای گچ بری در سقف این چهارسوق زیبا مربوط به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال پیش است و هنوز در جای جای این سقف نقاشی های رنگ روغن قابل مشاهده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه بازار کرمان در مقایسه با دیگر بازارهای ایران معماری متنوع و بی نظیری دارد، یادآور شد: بازار بزرگ کرمان در اطراف خود دارای بناهای دیگری همچون مجموعه ابراهیم خان که شامل: مدرسه، مسجد، کاروانسرا و حمام می شود و یا مجموعه وکیل که در بازار وکیل قراردارد و مدرسه و مسجد وکیل را در خود دارد، است.

جهانشاهی با بیان اینکه بازار بزرگ کرمان، بازار گنجعلی خان، بازار اختیاری، و بازار قیصریه زرگری را در داخل خود دارد، افزود: بازار مسگرها، بازار کفاش ها، بازار کلاه مال ها، بازار آهنگری، بازار عزیز، بازار عطاران، بازار مظفری، بازار قلعه محمود و بازار قلعه از دیگر بازار های آن است.