باغ فتح‌آباد

باغ فتح‌آباد کرمان که سال‌ها چشم به راه آبادانی بود و به دلیل بی‌توجهی مسئولان به مرکز تجمع اراذل و اوباش و معتادان تبدیل شده بود، با آغاز به کار مرمت‌کاران قرار شده است روح و جان تازه‌ای در جان این باغ تاریخی دمیده شود.

 این باغ که بازسازی آن از چند ماه گذشته آغاز شده است قرار بود در ایام دهه فجر به بهره برداری برسد، اما به دلیل حجم بالای کار، افتتاح این باغ به سال آینده موکول شده است.

علی مهاجری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت وگو با مهر مرمت باغ فتح آباد را یکی از پروژه های بزرگ میراث فرهنگی کرمان دانست و اظهار کرد: با مرمت این بنا عملا یکی از بناهای تاریخی شهر کرمان که از چرخه گردشگری خارج شده بود رونق می گیرد و یک باغ تاریخی دیگر همچون باغ شاهزاده ماهان را در شهر کرمان خواهیم داشت.

وی به مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد وافزود: کار مرمت برمبنای نقشه اولیه ساخت باغ و دقیقا زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی و استاد کاران مجرب در حال انجام است.

وی گفت: حتی احیای باغ ها و فضای سبز اطراف این باغ نیز در دست اقدام است و در آینده ای نزدیک به یکی از الگوهای موفق در این بخش تبدیل خواهد شد.

مهاجری به همت و نظارت دقیق استاندار کرمان در این خصوص اشاره کرد و افزود: مرمت بناهای تاریخی برمبنای بودجه ای که در اختیار داریم و بودجه های استانی و مشارکت بخش خصوصی انجام می شود.

وی به کمبود اعتبار ملی در خصوص بحث میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: حمایت های استانی مهم ترین دلیل آغاز مرمت باغ فتح آباد بود که از ابتدا مورد هدف گذاری قرار گرفته بود.

محمد الماسی کارشناس آثار تاریخی و گردشگری در کرمان نیز اظهار کرد: این باغ از جمله نمونه های زیبا و بکر باغ ایرانی محسوب می شود که در واقع الگوی اصلی احداث باغ شاهزاده در ماهان است، اما خود این باغ به مرور زمان به حال خود رها شده و در معرض تخریب قرار گرفت.

وی افزود: باغ شاهزاده ماهان نیز روزگاری فاصله چندانی با وضعیت کنونی باغ فتح آباد نداشت، اما اکنون این باغ یکی از زیباترین باغ ها کرمان است و همین اقدام نیز در باغ فتح آباد در حال انجام است و امیدواریم در آینده نزدیک این باغ به یکی از زیباترین باغ های ایرانی تبدیل شود و تجربه باغ شاهزاده بار دیگر در این بنا تکرار شود.

الماسی ادامه داد: این باغ به عمارت بیگلربیگی نیز شهرت دارد و در ۲۵ کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته شده است و درحالی که تا چند ماه قبل ویرانه ای در حال تخریب کامل بود، اکنون بسیاری از بناهای باغ مرمت شده و روند کار به صورت مطلوب ادامه دارد.

وی افزود: چون این باغ از قنات فتح آبات تغذیه می شده است به باغ فتح آباد شهرت یافته که این قنات خشک شده، اما در طرح بازسازی این بنا آب مجموعه مجددا تامین می شود.

باغ فتح آباد الگوی ساخت باغ شاهزاده ماهان است این درحالی است که باغ شاهزاده ماهان ثبت جهانی است، اما باغ فتح آباد در حومه شمال غربی شهر تا چندی قبل خرابه ای بود که در بهترین حالت ممکن مرکز تجمع اراذل و اوباش شده بود.